Alma Media

Kysyimme jälleen lukijoiltamme, miten he aikovat viettää kesälomaansa ja miten he suhtautuvat taloudelliseen tilanteeseensa syksyllä ja loppuvuodesta. Kysely tehtiin huhtikuussa 2024 Iltalehden ja Alma Businessmedioiden lukijoille.

Iltalehden lukijoiden kesä 2024

Kyselyn mukaan tuleva kesä ja lomakausi näyttää suurelta osin samansuuntaiselta kuin edellisinä vuosina. Iltalehden lukijoista 75 % aikoo lomailla kesällä 3 viikkoa tai enemmän, ja 45 % lomailee pääosin heinäkuussa. Lomaa aiotaan pitää myös syksyllä, näin sanoo 43 % kyselyyn vastanneista.

Kesä on rentoutumisen ja nautiskelun aikaa. Kyselyyn vastanneista 85 % sanoo, että kesälomalla tavoitteena on kunnon lepääminen ja rentoutuminen, vastaajista 56 % aikoo panostaa kuntoiluun ja liikuntaan, hyvästä ruuasta ja juomasta aikoo nauttia 87 % vastaajista.

Kotimaan aktiviteetit vetävät puoleensa lomailijoita tänäkin vuonna

Kotimaan aktiviteetit vetävät puoleensa lomailijoita tänäkin vuonna

Iltalehden lukijoista 64 % suhtautuu luottavaisesti omaan talouteensa syksyllä ja loppuvuodesta. Vuonna 2023 samaa mieltä oli 68 % kyselyyn vastanneista.

Alma Businessmediat, lukijoiden kesä 2024

Isoja muutoksia kesänviettoajankohtaan tai -tapoihin viime vuoteen verrattuna ei ole näkyvissä. Kyselyyn vastanneista 77 % aikoo lomailla vähintään 3 viikkoa, 48 % lomailee pääasiassa heinäkuussa ja 49 % suunnittelee pitävänsä lomaa syksyllä.

Vastauksista ilmenee, että hieman viime vuotta vähemmän on suunnitelmissa vierailut huvipuistossa, lomamatkailu ulkomaille lentäen, hotelliyöpyminen kotimaassa sekä matkailu omalla autolla tai matkailuautolla.

Kesäkysely 2024, ABM

Mökkeilyinto sen sijaan on hieman noussut viime vuodesta, samoin lähialueen risteilysuunnitelmat sekä kodin ja mökin kunnostus tai rakentaminen. Suurin osa lukijoista pitää kesäloman tavoitteena kuitenkin kunnon lepäämistä ja rentoutumista, näin sanoo 87 % vastaajista.

Kesää vietetään aktiivisesti kotimaassa

Kesää vietetään aktiivisesti kotimaassa

Erityisenä huomiona kyselystä nousi esiin se, että tänä vuonna 75 % kyselyyn vastanneista suhtautuu luottavaisesti omaan talouteensa syksyä ja loppuvuotta ajatellen. Vuonna 2023 luku oli 80 %, ja sitä edellisenä vuonna 86 %.

Lähteet:
Iltalehden kysely 04/2024, N=1539, vrt. 04/2023, N=1909
Alma Businessmediat kesäkysely 4/2024, N=1333, vrt. 4-5/2023, N=892

Vauhtia kesän mainoskampanjoihin

Asiantuntijamme auttavat sinua löytämään sopivat mainosratkaisut esimerkiksi digin, printin, videomainonnan tai sisältömarkkinoinnin ratkaisuista, joiden avulla tavoitat kesälomaansa suunnittelevat päättäjät ja kuluttajat. Ota yhteyttä!

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.