NIGELPAAKUVA2

Digimainosrahat tuottamaan aidosti

Käytännössä kaikki digitaalisessa mainonnassa mukana olevat tahot tekevät mainosostonsa ohjelmallisesti. Parhaimmillaan ohjelmallinen ostaminen on joustavaa ja kohderyhmät parhaiten tavoittavaa, mutta pitää tietää mitä ostaa, jotta saa mainosrahoilleen parhaan tuoton.

Ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa digitaalisten mainosten myymistä ja ostamista erilaisten sähköisten järjestelmien kautta. Ohjelmallisesti ostetun mainonnan määrä on kasvanut vuosien ajan satojen prosenttien vauhdilla. Suosiota selittää muun muassa parempi kohdennettavuus, nopeus ja hankintaprosessiin liittyvän manuaalisen työn vähentäminen.

“Digitaalinen mainonta on kehittynyt siihen pisteeseen, että käytännössä kaikki digimainonnassa mukana olevat tahot ostavat mainoksensa ohjelmallisesti”, tiivistää digitaalisen mainonnan teknologiatoimittaja AppNexuksen strategisesta kehityksestä vastaava johtaja Nigel Gilbert.

Gilbert katsoo, että paljon on digitaalisen mainonnan markkinoilla saavutettu, mutta paljon on myös saavutettavaa. Paremman digitaalisen mainonnan eteen on tehtävä jatkuvasti työtä niin myyjien, asiakkaiden kuin lainsäätäjien kanssa.

“Digitaalisen mainonnan kaupankäynnin tulisi olla läpinäkyvää, korkealaatuista ja tehokasta. Silloin myyjät ja ostajat kohtaavat reilulla pelikentällä ja välttävät esimerkiksi ylimääräisistä välikäsistä johtuvat digimainontaa kuormittavat kustannukset.”

Eräs lisäkustannuksia ja epävarmuutta aiheuttava ilmiö ohjelmallisessa ostamisessa ovat huijaussivustot ja rikollisuus. Mainosten kalastelu valesivustojen avulla eli adfraud on nopeasti yleistyvä lieveilmiö.

“Joidenkin arvioiden mukaan adfraud maksaa mainostajille globaalisti vuosittain noin 16 miljardia dollaria. Vuoteen 2025 mennessä mainoshuijauksista koituvan laskun odotetaan kasvavan jopa 50 miljardiin dollariin”, Alman digitaalisen mainonnan kehityksestä vastaava johtaja Johanna Vartiainen kertoo.

Suuria lukuja selittää osaltaan se, että adfraudin takana on yhä useammin järjestäytynyttä rikollisuutta. Osittain tästä syystä monet digimainosrahoja kalastelevat sivustot ja järjestelmät ovat taitavasti rakennettuja: valesivustoille luodaan koneellista liikennettä, klikkejä, tilauksia ja käyttäjille sosiaalisen median profiileja. Siksi valesivustot näyttävät ohjelmallisissa ostoskanavissa lupaavilta ja toisinaan myös hinnoittelultaan edullisilta kohteilta.

Vartiaisen mukaan se, että ohjelmallisen ostamisen ketju ei ole läpinäkyvä, sataa suoraan huijareiden ja rikollisten laariin.

“Tällöin mainoshuijauksia on hyvin vaikea todentaa.”

Tietosuoja-asetus lisää luotettavuutta

Nigel Gilbert näkee, että keskeinen ohjelmallisen ostamisen luotettavuuteen vaikuttava asia on toukokuussa 2018 voimaan tuleva EU:n laajuinen tietosuoja-asetus.

Tietosuoja-asetus ei korjaa mainonnan maailmaa automaattisesti, vaan se vaatii tekoja myös mainosmarkkinoilla toimivilta ostajilta ja myyjiltä. Gilbert painottaakin, että tietosuoja-asetukseen valmistautuminen pitää aloittaa ajoissa, jotta Euroopan markkinoilla toimiminen sujuu mutkattomasti myös jatkossa.

“Myös AppNexus on kehittänyt osto- ja myyntityökaluja, jotka täyttävät uuden tietosuoja-asetuksen vaatimukset läpinäkyvyydestä ja henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta ja tekevät hankinnoista turvallisempia.”

Paremman mainonnan tulevaisuuteen mennään paitsi lainsäädännön myös uusien innovaatioiden vauhdittamana. Gilbert uskoo, että koneoppimisella tulee olemaan yhä merkittävämpi rooli sähköisen mainonnan maailmassa.

“Oppivat algoritmit auttavat hyödyntämään kasvavia datavirtoja entistäkin tarkemmin ja tehokkaammin, ja tarjoamaan yhä räätälöidympää mainontaa.”

“Koneoppiminen tulee ohjamaan sähköisen mainonnan kehitystä myös turvallisempaan suuntaan. Tulevaisuudessa sähköisen mainonnan ostajat voivat siis tehdä hankintojaan luottavaisemmalla mielellä.”

Entä mitä luotettavampien mainoshankintojen eteen voi tehdä juuri nyt? Sekä Vartiainen että Gilbert painottavat hyvien kumppanuuksien ja maalaisjärjen merkitystä.

“Jos markkinoilla näkee tarjouksen joka on liian hyvä ollakseen totta, se luultavasti ei ole totta.”

Vartiainen tarjoilee vinkin mainoskohteena olevan sivuston luotettavuuden tarkistamiseen. Monilla sivuilla on jo nähtävillä lokitiedosto ads.txt, joka kertoo kyseisen julkaisijan valtuuttamat yhteistyökumppanit ja jällenmyyjät.

“Esimerkiksi www.iltalehti.fi/ads.txt kertoo, että Iltalehden sivustojen ohjelmallisen ostamisen yhteistyökumppanit ovat AppNexus, Rubicon ja AdForm.”

 
  • Päivämäärä: 25.1.2018, 00:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus
  • Teksti: Vesa Brandt

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

SIMOALMATHUMBNAIL

Datan matka - Sivulatauksesta kohdennukseen

Oletko joskus verkossa surffatessasi miettinyt, miksi näet juuri sellaista mainontaa, sisältömarkkinointia tai journalistista sisältöä kuin näet? Tiedätkö, miksi sinulle suositellaan kohtaamiasi sisältöjä? Vastaus löytyy datasta, jota sinusta on kerätty ja jota olet antanut luvan käyttää.

Digitaalisuus
annathumb

GDPR lopettaa henkilötietojen keräämisen kuluttajien selän takana

Pian se päättyy. GDPR:n siirtymäaika. EU:n uutta tietosuoja-asetusta ryhdytään soveltamaan 25.5.2018 alkaen, jolloin kaiken henkilötietojen käsittelyn tulee olla uuden sääntelyn mukaista. Ovatko suomalaiset yritykset valmiita tietosuojan uuteen aikaan?

Digitaalisuus
visit-pori-asuntomessut_thumbnail

Alma Regionsin alustalle kehitettävä Visit Pori -sovellus tuo superkesän tapahtumien ja mainostajien sisällöt suurelle yleisölle

Visit Pori -sovellus palvelee sekä kaupungin asukkaita, messukävijöitä että matkailijoita tarjoilemalla tapahtumatiedotusta, ajankohtaisia matkailutärppejä ja etuja.

Digitaalisuus
JUSSIPIRITHUMB

Enemmän tietoa, vähemmän mutua myös B2B-markkinointiin  

Mutu on särkikalojen heimoon kuuluva pienikokoinen kala, mutta monessa yrityksessä mutu on myös tapa johtaa ja tehdä markkinointia. Johdatko sinä markkinointia tiedolla vai kalastatko mutua?

Digitaalisuus