seina¦ê  770 x 370 px

Mainonnan laatu ja katsaus vuoden 2018 ohjelmalliseen ostamiseen

Ohjelmallisen puheenaiheet v. 2017

Mainostajat ovat alkaneet arvostaa aiempaa enemmän ohjelmallisen ostamisen etuja. Kampanjoiden reaaliaikainen optimointi ja parantunut raportointi ovat nyt tärkeämmäksi koettuja hyötyjä kuin ostamisen kustannustehokkuus.

Ohjelmallisen ostamisen myötä myös kampanjamittaus on kehittynyt. IAB:n mukaan vielä v. 2016 klikki oli tavallisin tapa mitata kampanjoiden onnistumista. Nyt mittaukseen on saatu uusia metriikoita, kuten brändin tunnettuus ja ostoaie sekä mainonnan laatumittareita, kuten viewability ja brand safety.

Marraskuussa julkaistun IAB Europen ohjelmallisen ostamisen raportin mukaan ohjelmallisen ostamisen kasvun esteinä ovat mainonnan laatuun liittyvät asiat ja kustannusten läpinäkyvyys.  Mainostajista 40% pitää ohjelmallista ostamista liian kalliina ja vaatii lisää läpinäkyvyyttä kustannusrakenteeseen. Myös datan hyödyntämisestä aiheutuvat kustannukset koetaan haasteeksi. Mainonnan laadun osalta brand safety ja mainoshuijaukset (ad fraud) nousivat tämän vuoden aikana isoiksi puheenaiheiksi. Mainoshuijaukset ovat nopeasti kasvava rikollisuuden muoto, joka puhututtaa mainostajia erityisesti isoilla markkinoilla (USA tai UK).

Työskentely läpinäkyvyyden eteen on tärkeää, jotta ohjelmallisen ostamisen kasvu on mahdollista. Väärennetyn mainosinventaarin ostamista voidaan estää esimerkiksi hyödyntämällä Authorised Digital Sellers (Ads.txt) -tunnisteita. (tähän linkki, ks. alla lähde 1.) Kustannusrakenteen läpinäkyvyyden edistäminen vaatii kaikkien osapuolten sitoutumista tähän tavoitteeseen.

Pari sanaa viewabilitystä

Almassa jatketaan mainonnan laadun kehittämistä myös ensi vuonna. Yksi laatuun vaikuttava tekijä on viewability, jonka eteen Almassa on tehty laajamittaista kehitystyötä kuluneen vuoden aikana sivustotekniikan sekä mainospaikkojen parantamisella. On tärkeää huomioida, että mainostaja ja ostaja vaikuttavat myös osaltaan isosti viewabilityyn. Samalla mainospaikalla voidaan saavuttaa useita erilaisia -arvoja aineistosta riippuen. Mainostajan, ostajan ja julkaisijan vaikutusalueen ulkopuolella jäävät kuitenkin verkkoliikenteeseen, teknologioiden toimivuuteen sekä käyttäjään itseensä liittyviä tekijöitä.

MAINOSTAJA
  • Aineiston paino

  • Ensilatauksen paino

  • Ladattavien resurssien määrä

  • Seurantapikseleiden määrä

  • Mainosaineiston luova toteutus

 JULKAISIJA
  • Mainospaikkojen määrä

  • Mainospaikkojen sijoittelu

  • Tägityypit

  • Sivustojen koko ja latausjärjestys

  • Jakeluteknologia

  • Ohjelmallisen waterfallin pituus tai Header Bidding implementointi

 OSTAJA
  • Aineiston jakeluketju

  • Ohjelmallisen exchange

  • Ostojen optimointi viewabilityn mukaan, mittausvirheet huomioitava

 EI VOIDA VAIKUTTAA
  • Käyttäjän päätelaite

  • Verkkoyhteydet

  • Käyttäjän selailutottumukset

  • Teknologioiden toiminta


Kuva: Mainonnan viewabilityyn vaikuttavat osa-alueet – mihin voimme vaikuttaa?

Aineiston paino vaikuttaa mainoksen latausaikaan ja näin ollen myös viewabilityyn. Yhdellä mainospaikalla voidaan saavuttaa useita erilaisia viewability-arvoja ja tämän vaihtelun aiheuttaa useimmiten aineisto. Selvitimme yhden mainospaikan osalta aineiston painon vaikutusta viewabiltyyn. Mitä kevyempi aineisto, sitä parempi viewability!

Keskimääräinen paino (KB)  Viewability
 43,75  87 %
 69,89  71 %
 99,48  53 %

Ostajan on tärkeää ohjeistaa mainostoimistoa tuotannoissa ja teknisissä ratkaisuissa, jotta aineistojen paino tukee mahdollisimman nopeaa aineiston latautumista ja sitä kautta hyvää viewabilityä. Jos tarvitset apua aineistojen teknisten optimoinnin kanssa, otathan yhteyttä ohjelmallisen ostamisen tiimiin: programmatic@almamedia.fi. Validoimme aineistot ja annamme vinkkejä koon optimointiin!

IAB järjesti 16.11.2017 Alma Mainonnan laatu -seminaarin, jossa Almalta Johanna Vartiainen ja Dagmarilta Miikka Rahikainen puhuivat viewbilitystä. Katso Kohti korkeaa viewabilityä -esitys täältä!

Entä vuosi 2018?

Vuosi lähenee loppuaan ja monet ovat hioneet ohjelmallisen ostamisen strategioita vuodelle 2018. Kysyimme muutamilta yhteistyökumppaneiltamme heidän ajatuksiaan ohjelmallisesta ostamisesta ensi vuodelle. Esiin nousivat läpinäkyvyys ja mainonnan laatu. Lue tarkemmin blogistamme, mitä ensi vuosi tuo mukanaan ohjelmallisessa ostamisessa! 

Ohjelmallisen ostamisen tiimi kiittää yhteistyöstä kuluneena vuotena. Tunnelmallista joulua ja räiskyvää uutta vuotta!

Toivottavat Johanna, Tanja, Maarit, Otto ja Essi

 

 

 

 

 

  • Päivämäärä: 19.12.2017, 10:35
  • Uutisen tyyppi: Mainostajalle

Jaa artikkeli: