Sonja Heikkilä ja liikkumisen tulevaisuus_770x370

Autoilun vaihtoehdot lisääntyvät – luonto ja kuluttajat kiittävät

Sujuva liikkuminen henkilöautolla ei enää vaadi auton omistamista. Autolla liikkumisen voi ostaa palveluna, jonka ytimessä ovat helppokäyttöisyys ja järkevä hinnoittelu.

Autoilu maksaa aina, oli kyseessä oma auto, työsuhdeauto, uusi tai vanha auto. Kulut juoksevat, ajoit tai et, ja kalleinta onkin vajaakäytössä olevan auton seisottaminen. 
Auton omistamiselle on jo toimivia vaihtoehtoja vuokra- tai yhteiskäyttöpalvelujen kautta. Tähän bisnekseen on lähtenyt mukaan myös finanssijätti OP.

"Liikkumisessa on käynnissä iso murros, ja me pyrimme täyttämään autoilun erilaisia tarpeita", sanoo hankejohtaja Sonja Heikkilä.

Suomi on kuitenkin laaja maa. Tiiviillä pääkaupunkiseudulla tarpeet ovat erilaisia kuin pitkien matkojen maaseudulla tai olemattoman joukkoliikenteen Pohjois-Suomessa. 

"Emme halua muuttaa niiden tapoja liikkua, jotka ovat tyytyväisiä. Tuomme vaihtoehtoja niille, jotka eivät halua omistaa autoa. Vaihtoehdot eivät ole enää vain auto tai ei autoa, tärkeintä on asioiden joustava yhdisteltävyys."

Tapoja välttää kalliit investoinnit autoon


Puoli vuotta sitten OP lanseerasi DriveNow-yhteiskäyttöpalvelun. Sillä halutaan iskeä nuoriin autottomiin kaupunkilaisiin, joilla on tarvetta aktiiviselle liikkumiselle.

Sovelluksen avulla voi varata auton, ajaa sillä tiettyyn minuuttihintaan haluamansa määrän ja jättää auton seuraavan käyttäjän iloksi. Auton pitäminen varattuna vaikka kaupassa käynnin ajaksi on hinnoiteltu maltillisesti.

Vuosi sitten aloitti yksityisleasing OP Kulku. Se on merkittävä toimija vielä muuten vaatimattomassa sähköautomarkkinassa. Sähköauto on riskaabeli hankinta: arvon kehitystä on vaikeaa arvioida ja myyminen netin autopalstoilla on hankalaa.

"Kulku on edullinen tapa kokeilla sähköautoilua”, Heikkilä sanoo.

OP Kausiauto on taas auton pidempiaikaista vuokrausta ilman sitoumuksia: auton voi palauttaa, kun sitä ei enää tarvitse.

"Kausiauton kautta voi hankkia itselleen vaikka kesäauton, tai kuten moni moottoripyöräilijä, talviauton.” 

Avainsana liikkumisen palveluissa on joustavauus


DriveNow'n konseptille on tilausta, mutta se ei sovellu minne tahansa. "Se vaatii tiiviin asutuksen ja riittävästi autoja alueeseen nähden. Jos autoja ei ole riittävästi saatavilla, se aiheuttaa pettymyksiä – ja jos pettyy useamman kerran, palvelua ei enää käytetä", Heikkilä kertoo.

DriveNow toimii rajatuilla alueilla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sekä Helsinki–Vantaan lentokentän alueella. Tarpeen tullen autoja siirretään alueelta toiselle, jos saatavuus on jossain heikkoa. Palvelussa on 150 autoa ja 15 000 käyttäjää. Keskimääräinen ajoaika on 20–30 minuuttia. 

Palvelu on vielä sen verran tuore, että dataa sen vaikutuksesta auton omistamiseen tai autokauppaan ei ole vielä nähtävissä.

"Muualla maailmalla, missä DriveNow on käytössä, on nähtävissä, että se on korvannut auton omistamista", vakuuttaa Heikkilä. 

Osalla käyttäjistä on myös oma auto, jolla tullaan yhteiskäyttöalueen laitamille ja otetaan sieltä yhteiskäyttöauto. Etuna ovat yhteiskäyttöauton ilmaiset pysäköinnit ja laajemmin se, että oma auto ei vie keskustan parkkipaikkoja. 

Auton yhteiskäyttö on oltava helppoa 


Kukaan ei tiedä tarkkaan, mihin liikkumisen muutos johtaa. Sonja Heikkilän mukaan uudet tavat autoilla nopeuttavat Suomen autokannan – joka on Euroopan vanhinta – uusiutumista.

"Porukalla voi ostaa uudempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä autoja. Ja kun autot ovat tehokkaammin ajossa, niihin kertyy kilometrejä, ja niitä myös uusitaan nopeammin. Tästä on kansainvälistä tutkimustietoa." 

Uutta palvelua kehitettäessä tärkeintä on sen helppous ja kokonaisvaltaisuus. Liikkumisessa se tarkoittaa, että myös paljon puhutut matkaketjut pitää saada uuteen uskoon. Kuluttaja, meni minne vain, voi silloin joustavasti yhdistää vaikka juna- ja bussimatkoja taksi- ja yhteiskäyttöpalveluihin ja ostaa samaan pakettiin teatteriliput naapurikaupunkiin.

OP:n liikennebisnekset ovat kohottaneet monia kulmakarvoja. Pankkialan muuttuessa yhä vaikeammaksi pitää kuitenkin hakea uusia konsepteja, kokeilukulttuurin hengessä.
Kulku-palvelua tulee täydentämään ensi vuonna autoilijan sovellus, jolla hoituu pesujen, tankkaamisen ja sähköauton lataamisen maksaminen. OP pilotoi myös sovellusta, jonka kautta voi valita työmatkoille sopivan matkustustavan sekä laskuttaa matkakulut suoraan työnantajalta. Sovellus vähentää yrityksissä kaikkien inhoamaa matkalaskurumbaa.

"Pitää lanseerata uusia palveluja ja katsoa mitä niistä kehittyy."
 
  • Päivämäärä: 18.12.2017, 10:30
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Trendit
  • Teksti: Sami Turunen
  • Kuvat: Sami Turunen

Liikkumisen ja autoilun tulevaisuus -vaikuttajaseminaari 18.1.2018

Alman mediat ja palvelut ovat rakentamassa autoilun tulevaisuutta. Toimialan vaikuttajaseminaari Finlandia-talolla 18.1. Lue lisää tapahtumasivulta

Myös Sonja Heikkilä on mukana Alma Median tapahtumassa.

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Autoilun_tulevaisuus_Kutila_thumbnail

Kuinka kauan auton rattiin tarvitaan ihminen?

Robottiautot kurvailevat liikenteessä jo muutaman vuoden kuluttua. Suomen lumiset olot tai lainsäädäntö eivät estä niiden yleistymistä, mutta muutamia eettisiä kysymyksiä on vielä ratkottava.

Trendit
uutishuoneen luetuimmat jutut 2017 - 270x203

Alman uutishuoneen luetuimmat jutut 2017

Listasimme vuoden 2017 suosituimmat jutut Alma Median uutishuoneella. Luetuimpien artikkelien joukkoon mahtui juttuja tietosuoja-asetuksesta, somemarkkinoinnista, chatboteista, työmarkkinatilanteesta sekä työelämän vastuun ja vapauden tasapainosta. Katso viime vuoden suosituimmat jutut alta.

Trendit
sahkoautoeiteeautuaaksi-270x203

Sähköauto ei tee autuaaksi – liikenne tarvitsee vaihtoehtoja

Autojen moottoriteknologia kehittyy vauhdilla, ja ympäristöhaittojen vähentämistä haetaan niin uusista polttoaineista kuin teknisistä ratkaisuista. Sähköauto ei ole autoilun ainoa uusi suunta.

Trendit
BOHEEMITHUMBNAIL2

Kiroilu kielletty – Somemarkkinoinnissa täytyy muistaa lapsen herkkäuskoisuus

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen muun muassa YouTube-videosta, jossa kiroiltiin. Kaupallisilla yhteistöillä tienaava tubettaja Max Blomfelt sanoo jättävänsä kuvaamatta asiat, jotka eivät välttämättä sovi lapsiyleisölle.

Trendit