EDELMANPAAKUVA

Sosiaalinen media ja hakukoneet kärsivät luottamuspulasta, luottamus journalismiin kasvussa

- Viestintätoimistoketju Edelmanin hiljattain julkaisema globaali luottamustutkimus, Edelman Trust Barometer, kertoo kasvavasta epäluottamuksesta hakukoneita ja sosiaalisen median kanavia kohtaan. Tutkimuksessa mukana olleiden 28 maan vastaajista vain 51 prosenttia luottaa hakukoneisiin ja sosiaalisen median kanaviin (laskua vuoteen 2017 verrattuna kaksi prosenttiyksikköä).

- Peräti seitsemän kymmenestä vastaajasta on huolissaan siitä, että valeuutisia käytetään aseiden tavoin.

- Sosiaaliseen mediaan ja hakukoneisiin kohdistuvan epäluottamuksen vastatrendinä luottamus journalismia kohtaan on globaalisti kasvanut. Nyt 59 prosenttia kaikista tutkimukseen vastanneista kertoo luottavansa journalismiin (kasvua vuoteen 2017 verrattuna 5 prosenttiyksikköä).

- Luottamus mediaan on kuitenkin yhä erittäin alhainen Yhdysvalloissa, jossa instituutiot kärsivät yleisestä luottamuskriisistä. Luottamus niin järjestöihin, hallintoon, yrityksiin kuin mediaankin on tippunut merkittävästi vuodesta 2017. 

- Luottamus mediaan on Yhdysvalloissa laskenut erityisesti presidentti Trumpin äänestäjien keskuudessa. Heistä 27 prosenttia ilmoittaa luottavansa mediaan. Niistä vastaajista, jotka ilmoittivat äänestäneensä Hillary Clintonia, 61 prosenttia kertoo yhä luottavansa mediaan.


Edelman Trust Barometer on viestintätoimistoketju Edelmanin vuosittain julkaisema globaali tutkimus, jossa seurataan vastaajien luottamusta instituutioita ja teollisuudenaloja kohtaan. Tutkimusta on toteutettu vuodesta 2001 lähtien. Tuoreimmat tulokset julkistettiin tammikuussa 2018 ja viimeisin data kerättiin loka-marraskuussa 2017. Tutkimukseen vastasi noin 33 000 yli 18-vuotiasta henkilöä, yhteensä 28 eri maasta. Suomi ei ole mukana tutkimuksessa. Koko tutkimusraportti löytyy
Edelmanin verkkosivuilta

  • Päivämäärä: 17.5.2018, 00:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Kestävä media
  • Teksti: Hanna Reinikainen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Alma Media

Mediaa, vastuullisesti

Vastuulliset valinnat vaikuttavat yrityksen brändiin. Yhteiskuntavastuun toteutuminen on media-alalla iso liiketoimintaetu.

Kestävä media
Wilkinson_THUMB

Digitilaukset ja uutiskirjeet edustavat sisältöjen arvon uutta aikakautta

”Trump on parasta, mitä uutismedialle on tapahtunut sataan vuoteen.” ”Netflix ja Spotify petaavat tietä uutismedian digitilauksille.” Earl Wilkinson toimii kansainvälisen uutismediajärjestö INMA:n toimitusjohtajana ja täräyttelee mielellään näkemyksiään median nykytilasta ja tulevaisuudesta. Wilkinson vieraili Suomessa helmikuun lopussa.

Kestävä media
informaatiotulva_thumbnail

Totta, tarua vai pajunköyttä?

Sisältötulvan keskellä on välillä vaikeaa erottaa, mikä on totta ja kenellä on puhtaat jauhot pussissaan. Siksi jokaisen on opittava arvioimaan eri medioiden sisältöjä kriittisesti. Alma Media kantaa kortensa kekoon käynnistämällä laajan kouluvierailuhankkeen.

Kestävä media
Kestävä media