EDELMANPAAKUVA

Sosiaalinen media ja hakukoneet kärsivät luottamuspulasta, luottamus journalismiin kasvussa

- Viestintätoimistoketju Edelmanin hiljattain julkaisema globaali luottamustutkimus, Edelman Trust Barometer, kertoo kasvavasta epäluottamuksesta hakukoneita ja sosiaalisen median kanavia kohtaan. Tutkimuksessa mukana olleiden 28 maan vastaajista vain 51 prosenttia luottaa hakukoneisiin ja sosiaalisen median kanaviin (laskua vuoteen 2017 verrattuna kaksi prosenttiyksikköä).

- Peräti seitsemän kymmenestä vastaajasta on huolissaan siitä, että valeuutisia käytetään aseiden tavoin.

- Sosiaaliseen mediaan ja hakukoneisiin kohdistuvan epäluottamuksen vastatrendinä luottamus journalismia kohtaan on globaalisti kasvanut. Nyt 59 prosenttia kaikista tutkimukseen vastanneista kertoo luottavansa journalismiin (kasvua vuoteen 2017 verrattuna 5 prosenttiyksikköä).

- Luottamus mediaan on kuitenkin yhä erittäin alhainen Yhdysvalloissa, jossa instituutiot kärsivät yleisestä luottamuskriisistä. Luottamus niin järjestöihin, hallintoon, yrityksiin kuin mediaankin on tippunut merkittävästi vuodesta 2017. 

- Luottamus mediaan on Yhdysvalloissa laskenut erityisesti presidentti Trumpin äänestäjien keskuudessa. Heistä 27 prosenttia ilmoittaa luottavansa mediaan. Niistä vastaajista, jotka ilmoittivat äänestäneensä Hillary Clintonia, 61 prosenttia kertoo yhä luottavansa mediaan.


Edelman Trust Barometer on viestintätoimistoketju Edelmanin vuosittain julkaisema globaali tutkimus, jossa seurataan vastaajien luottamusta instituutioita ja teollisuudenaloja kohtaan. Tutkimusta on toteutettu vuodesta 2001 lähtien. Tuoreimmat tulokset julkistettiin tammikuussa 2018 ja viimeisin data kerättiin loka-marraskuussa 2017. Tutkimukseen vastasi noin 33 000 yli 18-vuotiasta henkilöä, yhteensä 28 eri maasta. Suomi ei ole mukana tutkimuksessa. Koko tutkimusraportti löytyy
Edelmanin verkkosivuilta

  • Päivämäärä: 17.5.2018, 00:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Kestävä media
  • Teksti: Hanna Reinikainen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Mediayritykset löivät viisaat päänsä yhteen – Read Hour synnytti kansanliikkeen

Suomalaisten lukutaito on rapistumaan päin. Se on huono asia, sillä ilman vahvaa lukutaitoa työelämässä ei pärjää nyt eikä tulevaisuudessa. Lasten ja nuorten säätiö ja media- ja markkinointiviestintäala tarttuivat ongelmaan ja osuivat ajan hermoon Read Hour -kampanjallaan.

Kestävä media

”Haluaisin jäädä tänne koko päiväksi” - koululaiset lukivat päiväkotilapsille

Into lukemiseen sytytetään jo lapsena ja usein parhaimpina innoittajina lasten lukemiselle toimivat isommat lapset. Alma Media, Lasten ja nuorten säätiö sekä Otava Kustannus jalkautuivat yhdessä päiväkoteihin Porissa, Vantaalla ja Tampereella, kun niiden kummiluokkien oppilaat kävivät lukemassa lapsille

Kestävä media

Nopean kerronnan media

Toimitusten pitää kertoa työprosesseistaan avoimesti, toteaa Iltalehden päätoimittaja Erja Yläjärvi. Media säilyttää luottamussuhteen lukijoihinsa avoimuutta lisäämällä.

Kestävä media

Turvallisesti verkossa

Lainsäädäntö asettaa selvät rajat käyttäjädatan hyödyntämiselle, kertoo Alma Median digijohtaja Santtu Elsinen.

Kestävä media