PAAKUVATero

Nyt mobiileja ovat kuluttajat

Jo neljä viidestä suomalaisesta käyttää tänä päivänä mobiilia nettiä. Samalla erilaisten mobiilien älylaitteiden kirjo on kasvanut älyä on nykyään puhelinten lisäksi myös muun muassa kelloissa, autoissa ja lukoissa. Mobiilikäyttö on monipuolistunut niin paljon, että jopa käsitys siitä, mitä mobiililla tarkoitetaan, saattaa olla muuttumassa.


“Ennen mobiili tarkoitti autoa, sitten kännykkää. Mutta tänä päivänä kuluttaja on mobiili. Älylaitteet ja internet kulkevat sujuvasti meidän mukanamme”, sanoo Tero Hämäläinen, ohjelmistoyhtiö Conmion toimitusjohtaja.   

Mitä kuluttajat sitten odottavat mobiililta käyttäjäkokemukselta? Tero Hämäläisen mukaan ennen kaikkea siitä, että palvelu on suunniteltu mobiili edellä. 

“Nopeus ja mobiilioptimointi ovat kuluttajalle ne kaikkein tärkeimmät asiat. Kuluttaja on hyvin pettynyt, jos hän klikkaa esimerkiksi mobiilibanneria ja joutuu sen kautta palveluun, joka on hidas, eikä toimi kunnolla hänen päätelaitteessaan”, Hämäläinen sanoo.

Jos palvelu on hidas, eikä tarjoa saumatonta käyttökokemusta, kuluttaja rasittuu ja turhautuu.

“Stressiä aiheuttaa myös se, jos esimerkiksi palvelun lähettämät notifikaatiot eivät ole kuluttajalle merkityksellisiä. Kuluttaja joutuu nykyään tekemään yhä enemmän töitä välttääkseen niitä”, Hämäläinen jatkaa.

Mobiilikehitys on jatkuvaa työtä

Kuluttaja- ja liiketoimintalähtöisyys sekä jatkuva kehittäminen ovat Tero Hämäläisen tärkeimmät vinkit yrityksille, jotka vasta miettivät mobiilin hyödyntämistä osana omaa liiketoimintaansa. Jos ryhdytään suoraan miettimään, kuinka toteuttaa uusi applikaatio iPhonelle, ollaan Hämäläisen mukaan jo menty metsään. 

“Valintoja ei tule koskaan tehdä teknologia edellä, vaan aina kohderyhmä edellä. Teknologia ei myöskään saa ohittaa liiketoiminnallisia tavoitteita. Asiakaslähtöisesti, ei omia tarpeita ajatellen”, Hämäläinen tiivistää.

Conmiolla on Helsingin lisäksi toimipiste myös New Yorkissa ja paljon kokemusta Yhdysvaltojen markkinoilta. Hämäläisen mukaan suomalaiset voisivat oppia amerikkalaisilta lisää ainakin jatkuvan kehityksen suhteen.

“Kilpailu on Yhdysvalloissa kovaa. Täytyy olla valmis tekemään paljon pieniä investointeja ja kehittämään toimintaa jatkuvasti. Jos esimerkiksi lanseeraa Yhdysvalloissa mobiilipalvelun, eikä sen jälkeen tee sille mitään ensimmäiseen kolmeen kuukauteen, niin varmuudella kilpailija tulee, tekee sen paremmin ja menee ohi”, Hämäläinen sanoo.

Palvelut siirtyvät pikaviestimiin

Entä mitä juuri nyt tulisi tietää, jos haluaa olla tiiviisti kiinni mobiilimarkkinoinnin trendeissä? Noora Peitsara Dentsu Aegis Networkilta nostaa esille erityisesti kolme asiaa: videot, AR:n ja chatbotit.

“Vertikaalivideot tulevat ottamaan tänä vuonna isoja harppauksia eteenpäin. Erityisesti nuoret ovat tottuneet eri sosiaalisen median palveluissa siihen, että videot täyttävät koko näytön, joten uskon, että ne tulevat yleistymään mainostajienkin käytössä”, Peitsara sanoo.

AR:stä eli lisätystä todellisuudesta (augmented reality) on puhuttu jo pidempään, mutta Peitsara arvioi, että nyt sille on selkeämmin näkyvissä uutta potentiaalia.

“Snapchat on onnistunut kekseliäästi tuomaan lisätyn todellisuuden avulla uusia mahdollisuuksia myös mainontaan. Vihdoin se on käytössä myös Suomessa ja sopii erityisen hyvin mainostajille, joiden kohderyhmää ovat 15-24 -vuotiaat”, Peitsara kertoo.

Kolmanneksi trendiksi Peitsara nostaa erilaiset chatbotit eli pikaviestintäpalveluiden hyödyntämisen markkinoinnissa ja viestinnässä. Maailmassa chatbotteja ensimmäisten joukossa on hyödyntänyt esimerkiksi Burger King, joka on mahdollistanut hampurilaisten tilaamisen Messenger-palvelun kautta.

“Yli puolet suomalaisista käyttää erilaisia pikaviestisovelluksia, joten yrityksille on luontevaa tarjota palveluja niiden kautta”, Peitsara toteaa.  


Alma Media hyödyntää mainosratkaisujensa tuottamisessa Celtran työkalua, jonka avulla erilaisten mobiilimainosratkaisujen tekninen toteutus on helppoa ja nopeaa.
Työkalu on kaikkien Alma Median mainosasiakkaiden vapaasti käytettävissä. 

  • Päivämäärä: 16.5.2017, 00:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus
  • Teksti: Hanna Reinikainen
  • Kuvat: Nina Mönkkönen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Vamosthumbnail

Aina elämässä eteenpäin

Kun Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos saattaa nuoret ja vanhat saman pöydän äärelle ratkomaan digihaasteita, kaikki osapuolet pääsevät elämässä eteenpäin.

Digitaalisuus
alma_verkostot_270x203

Data on ymmärryksen työkalu

Datasta puhutaan kaikkialla. Se on uusi musta, uusi öljy ja automaation polttoaine. Mutta mitä data pohjimmiltaan on, ja mitä markkinoijan täytyy tietää sitä hyödyntäessään? Näihin kysymyksiin antaa vastauksia Petteri Vainikka, datayritys Cxensen strategiajohtaja. ​

Digitaalisuus
Chatbot_thumbnail

Chatbot mullistaa yritysten viestinnän

Markkinoinnin ja asiakaspalvelun on mentävä sinne missä ihmiset ovat. Jos ihmiset tänä päivänä jossakin ovat todella läsnä, se on pikaviestipalvelut.

Digitaalisuus
Alma - uutishuone_270x203

Videot tulevat nyt iholle

Forbes-lehti julisti hiljattain, että vuosi 2017 tulee olemaan videomarkkinoinnin vuosi. Videot kiinnostavat nyt markkinoijia, sisällöntuottajia ja yleisöjä enemmän kuin koskaan, samalla kun palvelut kuten Youtube, Snapchat, Instagram ja Facebook tuovat säännöllisesti tarjolle uusia video-ominaisuuksia.

Digitaalisuus