Sananvapaus ja sen vastuu

Kansainvälistä sananvapauden päivää vietetään maailmanlaajuisesti tänään tiistaina 3.5. Senja Larsen, Kauppalehden kirjeenvaihtaja San Franciscossa ja STT:n uutispäätoimittaja Minna Holopainen pohtivat sananvapauden eri ulottuvuuksia- ja samalla käsitteen hankaluutta.

Senja Larsen_370x370
Kuvassa Senja Larsen. 

Senja Larsenille sananvapaus merkitsee konkreettisesti mahdollisuutta tarttua vaikeisiin kysymyksiin ilman seuraamuksia sen sijaan, että asioista vaiettaisiin. STT:n Holopainen korostaa samaa arvopohjaa, vapaata tiedon-ja ajatustenvaihtoa. 

Asioita, jota ilman demokratia kuihtuu. 

Juuri tämän vuoksi toimittajat samalla toteavat, että sananvapaus on vaikeakin käsite. Sitä voi puolustaa vain vaatimalla sananvapautta tasapuolisesti sekä itselle että erimielisille, sillä pyrkimykset ja puheenvuorot vain oman asiansa edistämiseksi ovat asian- eikä sananvapauden ajamista

- Sananvapauden varjolla tapahtuu asioita, jotka eivät edistä suvaitsevaista ja demokraattista yhteiskuntaa tai avointa keskustelukulttuuria, Larsen sanoo.

Sananvapauden käyttöön pitää rajatuissa tilanteissa pystyä myös puuttumaan.

- Sananvapautta voidaan käyttää jopa sitä itseään vastaan esimerkiksi valehtelemalla tahallisesti ja vahingoittamistarkoituksessa, tavoitteena toisten vaientaminen tai todellisuuden vääristäminen, Holopainen toteaa.

Joukko suomalaisia päätoimittajia julkaisi maaliskuun alussa kannanoton luotettavan median puolesta valemediaa vastaan. Mediaksi itseään nimittävät tahot myrkyttävät yhteiskunnallisen keskustelun ja yhteiskunnan ilmapiirin johtamalla yleisöä tahallisesti harhaan valheellisilla viesteillään. Julkilausuma peräänkuulutti sitä, että suomalainen keskustelukulttuuri on muuttunut nopeasti ja hyvän maun ja soveliaisuuden rajat on jo aikaa sitten ylitetty.

Larsen kuvailee, kuinka valemedian kirjo on Yhdysvalloissa valtava – laajalla ja eri värisävyjen skaalalla.

- Sitä on monenlaista ja monenasteista. Jokaisessa asiassa on aina hyödyllistä esittää kysymys: miksi tai mitä etua tiettyä näkökulmaa tarjoava taho edistää, Larsen painottaa.

Myös Holopaiselle valemedia tuli täydellä voimalla vastaan muun muassa Krimin miehityksen jälkeen, kun Venäjä aloitti propagandavyörytyksen Ukrainan tapahtumista. Lisäksi hän tunnistaa muuttuneen suomalaisen keskusteluympäristön.

Minna Holopainen_370x370
Kuvassa Minna Holopainen. Kuva: Heikki Saukkomaa

- On ollut surullista seurata, miten Suomeenkin on syntynyt medioina esiintyviä sivustoja, joiden tarkoitus on levittää omaa agendaansa tukevaa sisältöä piittaamatta sen totuusarvosta, hän sanoo.

Toimittajat, Kauppalehden kirjeenvaihtaja San Franciscossa, Senja Larsen ja STT:n uutispäätoimittaja Minna Holopainen osallistuvat Suomi Areenassa 15.7. 2016 Alma Median keskustelutilaisuuteen median roolista lukijoidensa maailmankuvanrakentajana tai hajottajana teemalla ”Kirjeenvaihtajana maailmalla – katastrofeja vai innovaatioita?”.

  • Päivämäärä: 3.5.2016, 13:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Journalismi

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

GruppbildenTHUMBNAIL

Uutisroboteilla pelottelu on tuhoisaa – automatisaatio ei vie toimittajien töitä vaan helpottaa niitä

Laatu on journalismin ydintä, josta lukijat ovat valmiita maksamaan. Automaattisesti tehdyt jutut kuitenkin täydentävät median tarjontaa ja auttavat löytämään uusia yleisöjä, sanoo Helsingin yliopiston tutkija Carl-Gustav Lindén.

Journalismi
Jussi_Tuulensuu_thumbnail

Voinko sijoittaa itseni tähän?

Miten tehdä sisältöä, joka myy? Miten määritellä hyvä juttu? Miten sisällön osuvuutta voi arvioida? Mistä pitää kirjoittaa? Näitä kysymyksiä pohtivat päivittäin paitsi mediatalojen uutiskokousten journalistit myös kaupalliset sisällöntuottajat ja markkinoijat.

Journalismi
Alma Media

Lappilaisille lehdentekijöille tuplavoitto ja kolmossija

Sanomalehtien Liiton Paras juttu- ja Parhaat sivut -kilpailujen voittajat on valittu. Kilpailun parhaat palkittiin Kajaanissa 12.5. liiton kevätseminaarin yhteydessä.

Journalismi
lapsi_000023252131_270

Kohdennettu sisältö sitouttaa tulevaisuudenkin mediankuluttajaa

Tulevaisuuden kuluttaja hakee mediasta nopeaa viihdykettä, elämyksiä ja tapaa ilmaista omaa persoonaa. Toisaalta laatu myy.

Journalismi