Toimintaympäristön muutosvoimat

Kuluttajakäyttäytymisen muutos, mainosmarkkinoiden pirstaloituminen, kiristyvä kilpailu sekä teknologinen kehitys ovat muuttaneet mediakulutusta ja markkinointia hyvin nopeassa tahdissa. Alle on koottu Alma Median toimintaympäristön muutosvoimia.

Toimintaympäristö 2018

Toimintamaiden kansantalous

  • Suomen talous kasvaa, mutta mainosmarkkina on edelleen alavireinen.
  • Itäisen Keski-Euroopan vahva talouskasvu jatkuu.
  • Väestö ikääntyy ja keskittyy kasvukeskuksiin.

Mediankäyttö

  • Mobiililaitteet ovat ensisijainen mediankäytön väline suurimmalle osalle käyttäjistä.
  • Sosiaalinen media on muuttanut mediankäyttöä merkittävällä tavalla.
  • Valmius maksaa digitaalisista sisällöistä on vielä matala, mutta kasvaa lisääntyvän tarjonnan myötä.

Kilpailu

  • Globaalit teknologiajätit laajentavat liiketoimintaansa toimialaliukumin.
  • Suomen mediamarkkina polarisoituu digitransformaation vaatimien investointien vuoksi.

Teknologia ja data

  • Datan ja analytiikan hyödyntäminen liiketoiminnan eri osa-alueilla on yhä keskeisempää.
  • Nopea teknologisen toimintaympäristön muutos vaatii panostuksia osaamiseen.
  • Kilpailu osaavista työntekijöistä on kovaa.

Markkinointi ja mainonta

  • Markkinoinnin automaatio kasvaa ohjaten ison osan markkinointipanoksista teknologiainvestointeihin.
  • Mainonnan ostaminen ohjelmallisesti kasvaa.
  • Digitaalisessa mainonnassa kasvavat vahvasti haku- ja sosiaalisen median mainonta, mobiili- ja videomainonta sekä sisältömarkkinointi.

Regulaatio

  • Sääntelyn merkitys media-alalla kasvaa mm. tietosuojan ja tekijänoikeuksien osalta.
  • Tietosuojan ja henkilötietojen käsittelyn uudistuva sääntely lisää kuluttajan oikeuksia tietoihinsa ja kasvattaa yritysten velvollisuuksia tietosuoja- ja tietoturva-asioissa.