Toimitusjohtajan katsaus

 

Toimitusjohtaja Kai Telanne:

(julkistettu Q2/2019 osavuosikatsauksen yhteydessä 17.7.2019)

Digitaaliset liiketoimintomme kasvoivat edelleen kannattavasti vuoden 2019 toisella neljänneksellä. Ilman myytyjen ja lopetettujen toimintojen vaikutusta Alma Median liikevaihto oli vertailukauden tasolla. Oikaistu liikevoitto kasvoi huhti–kesäkuussa 15,5 prosenttia 14,9 miljoonaan euroon konsernin liikevoittomarginaalin ollessa 16,9 prosenttia.

Alma Markets -segmentin kannattavuuskehitys oli jälleen hyvä; liikevoittomarginaali oli 38,2 prosenttia. Rekrytointiliiketoiminnan liikevaihto kasvoi, mutta talousnäkymien yleisestä epävarmuudesta johtuen kasvu oli aiempaa hitaampaa erityisesti Tšekissä, Suomessa ja Baltian maissa. Suomessa asumisen ja autoilun markkinapaikka- ja järjestelmäliiketoiminnassa alkuvuoden hyvä kehitys jatkui: raportointijaksolla liiketoiminta kasvoi orgaanisesti 10 prosenttia. Panostukset markkinointiin ja lisäarvotuotteisiin näkyivät asiakasvolyymien hyvänä kehityksenä. 

Alma Talentin digitaalisten sisältöjen myynnin kehitys oli katsauskaudella Suomen medialiiketoiminnassa vahvaa: digisisältötuotot kotimaan talous- ja ammattimedioissa kasvoivat 24 prosenttia ylittäen printtituotteiden laskun. Segmentin liikevaihtoa painoivat mainonnan lasku sekä myydyt ja lopetetut toiminnot. 

Digitransformaatiomme eteneminen ja sen positiivinen vaikutus kannattavuuteemme näkyi myös Alma Consumerin liiketoiminnassa huhti–kesäkuussa. Raportointikaudella kasvoivat niin alueellisten medioiden digisisältömyynti kuin segmentin kaikkien medioiden digimainosmyynti, erityisesti sisältömarkkinointi ja mobiilimedian mainosmyynti. Iltalehden verkkopalvelun kävijämäärä kasvoi ja Iltalehden irtonumeromyynnin lasku loiveni katsauskaudella. Lisäksi kannattavuuteen vaikuttivat kustannussäästöt viime vuonna toteutetuista, segmentin integraatioon liittyneistä uudelleenjärjestelyistä sekä ulkoisten sisältöostojen vähentyminen. 

Digitalisoituva liiketoimintaympäristö, jaettavien painotuotteiden määrän vähentyminen ja yksikkökustannusten kasvu on vaatinut rakenteellisia uudistuksia jakeluliiketoiminnassamme. Teimme kesäkuussa sopimuksen Alma Media Kustannuksen julkaisemien lehtien varhaisjakelun ulkoistamisesta Postille Pirkanmaalla ja Satakunnassa ensi vuoden alusta. Arvioimme saavuttavamme ulkoistuksen myötä 5–6 miljoonan euron vuotuiset kustannussäästöt. Jakelun tehostamisella voimme turvata ja pidentää tilatun paperilehden elinkaarta mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen.

Heinäkuun alussa digitaalisten lehtien ja kirjojen sekä painettujen lehtien irtonumeromyynnin arvonlisävero laski Suomessa 24 prosentista 10 prosenttiin. Veimme veroalennuksen digijulkaisujemme tilaushintoihin tukeaksemme digitaalisten julkaisujen kysynnän kehitystä.
Kai_Telanne_013_370x370
Vuoden 2019 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Alma Median kaikki liiketoimintasegmentit paransivat kannattavuuttaan. Digiliikevaihdon osuus liikevaihdostamme ylitti katsauskaudella 50 prosentin rajan.