Avainasiat

Alma Media luo omistaja-arvoa toteuttamalla strategiaa, jonka ydinelementtejä ovat sekä kannattavan kasvun hakeminen digitaalisesta medialiiketoiminnasta että julkaisuliiketoiminnan uudistaminen kestäväksi monimedialiiketoiminnaksi.

Alma Mediaa sijoituskohteena puoltavat seuraavat seikat:

1. Digitaalinen liiketoiminta tuo kasvua: medialiiketoiminta muuntautuu palveluksi

Alma Median muuntautuminen painetun lehden liiketoimintaan nojaavasta liiketoiminnasta digipalveluja tarjoavaksi monimedia- ja palveluyhtiöksi on ollut hyvässä vauhdissa jo pitkään, 1990-luvun puolivälistä lähtien.

  • Erityisesti laajentumisemme digitaalisissa palveluissa itäiseen Keski-Eurooppaan on ollut menestyksellistä.
  • Strategiamme mukaisesti hyödynnämme uusimpia teknologioita ja vahvaa osaamista digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.
  • Vuonna 2017 digitaalinen liiketoiminta muodosti 43 prosenttia konsernin liikevaihdosta.

2. Johtava markkina-asema ja vahvat brändit 

Alma Median tuotteet ovat omissa kohderyhmissään johtavia media- ja palvelubrändejä ja niiden markkina-asema on useimmissa maissa vahva.

  • Rekrytointiliiketoiminnassa olemme markkinajohtaja seitsemässä itäisen Keski-Euroopan maassa.
  • Alma Medialla on Suomessa useita vahvoja media- ja palvelubrändejä
    • Johtavat talousmediat Kauppalehti ja Talouselämä, valtakunnallisesti kolmanneksi suurin uutismedia Iltalehti sekä Pirkanmaan ja Satakunnan aluemediat Aamulehti ja Satakunnan Kansa.
    • Asumisen & autoilun johtavat markkinapaikat
    • Lisäksi tarjoamme ammattilaisten kehittymistä ja liiketoimintaa kasvattavia palveluja, kuten kirjankustannusta, koulutusta & seminaaritapahtumia sekä tietopalveluja.
    • Mainostajille tarjoamme toiseksi suurimman suomalaisen digitaalisen mainosverkoston.

3. Vankka taloudellinen asema mahdollistaa kasvun tulevaisuudessa

  • Kustannustehokkaan ja ketterän liiketoimintamallimme kautta kasvumme on kannattavaa.
  • Hyvä kassavirta mahdollistaa velan takaisinmaksun ja investointimme digitransformaation kiihdyttämiseksi.
  • Alma Media jakaa tilikauden tuloksesta keskimäärin yli puolet osinkoina.

 


Katso Alma Median taloudelliset tavoitteet täältä.