Aineisto-ohjeet, Alma Talent

Printtimainonta

Ilmoitusvaraukset ja aineiston toimitus

printtimainonta.almatalent(a)almamedia.fi, puh. 010 665 8130 (arkisin klo 8.30–16.30)

Alma Media -konsernin mediamyynnin ehdot

Alma Talentin tarkennukset myyntiehtoihin

Alma Talent kaupallisia liitteitä koskeva ohjeistus

Aikakauslehdet

Arvopaperi, Kauppalehti Fakta, Kauppalehti Optio, Metallitekniikka, Mikrobitti, Talouselämä ja Tivi. Käytettävät kuvat ja grafiikka korkearesoluutioisina CMYK-kuvina (300 dpi) EPS, JPG tai TIFF muodossa.

Tabloid-lehdet

Kauppalehti, Markkinointi&Mainonta, Mediuutiset, Tekniikka&Talous ja Uratie. Käytettävät kuvat ja grafiikka korkearesoluutio CMYK-kuvina (220 dpi) EPS, JPG tai TIFF muodossa.

Tiedostomuoto

Aineistot on lähetettävä painokelpoisina PDF-tiedostoina, vähintään Acrobat 5 (PDF 1.4) muodossa. Kuvat CMYK-muodossa. Grafiikka ja logot prosessiväreissä CMYK. Ei seuraavia elementtejä: RGB tai Index-värejä, ICC-profiileja, OPI-linkkejä, ei saa sisältää mitään väriprofiileja. Ilmoitusaineistot digitaalisena. Aineistoja säilytetään enintään 3 kk.

HUOM! Aikakauslehdissä ja Markkinointi&Mainonta-ilmoituksissa huomioitava: leikkausvara 5 mm ja kulmamerkit. Sisämarginaalisuositus 10 mm.

Kirjasimet

Fontit on sisällytettävä PDF-tiedostoon.

Käytettävät kirjasinleikkaukset

Suosittelemme käyttämään Adoben kirjasinleikkauksia. TrueType -kirjasinleikkauksia ei saa käyttää. Tekstit tulisi konvertoida poluiksi mikäli mahdollista. Tabloid-lehdissä emme suosittele alle 9 pisteen ja negatekstissä alle 12 pisteen tekstikokoa ilmoituksissa.

Erottelusuositukset

Aineiston teossa on huomioitava sanomalehtikevennys. Kokonaisväripeitto 240 %. Pisteenleviämä keskisävyissä 22 %. Käytettävä profiili esim. ISOnewspaper26v4. Kauppalehdessä toistuva sävyala 3-90 %

Harmaatasapaino

Cyan                  Magenta         Yellow
20 %                  14 %                   14 %
30 %                   22 %                  22 %
40 %                  30 %                   30 %
50 %                  40 %                  40 %

Tavoitedensiteetti (+0,1):

Cyan                  Magenta         Yellow              Black
0,85                    0,85                    0,85                    1,10

Suosittelemme 75 % akromaattista (GCR) erottelua.

Maksimi musta väh. 85 %, joka alkaa jo vaaleista sävyistä. (musta alkaa kun cyan on 5 %)

Pidätämme oikeuden muuttaa ilmoituksen väripitoisuuden lehden painoprosessia vastaavaksi.

Emme suosittele 4-värimustan käyttöä emmekä pistekooltaan pienien negatekstien tai elementtien käyttöä painomenetelmästä johtuvan mahdollisen kohdistusheiton vuoksi.

 

Väriprofiilit

Option kansi: ISO Coated V2 300 ja sisäsivut PSO LWC Improved
Talouselämän kansi: ISO Coated V2 300 ja sisäsivut PSO MFC Paper
Tivi, Mikrobitti ja Arvopaperi kannet ja sisäsivut: ISO Coated V2 300
Profiilit voi tarvittaessa ladata osoitteesta: http://www.punamusta.com/fi/ohjeet+ja+vinkit/aineisto+heatset-tuotantoon/

Kauppalehti, Tekniikka&Talous, Mediuutiset ja Markkinointi&Mainonta väriprofiilit löytyvät osoitteesta: www.almamanu.fi/fi/painopalvelut/tulostuspalvelu/

 

Sivunvalmistus ja taitto, Kauppalehti, Tekniikka&Talous ja Markkinointi&Mainonta

Ahaa Sivunvalmistus Oy, p. 03 357 1100

Sivunvalmistus, muut lehdet

Faktor Oy, Alvar Aallon katu 3C, 00100 Helsinki

Yhteyshenkilöt, Faktor

Toni Piipponen, 044 788 3899
Simo Winqvist, 0400 883 326 

_______________________________________

Tekniset tiedot

Lehti
Talouselämä
Tekniikka&Talous
Kauppalehti
Kauppalehti Optio
Lehden koko
205×265 mm
280×400 mm
280 x 400 mm
217 x 280 mm
Painopinta-ala
205×265 mm
253×365 mm
253 x 365 mm
217 x 280 mm
Palstat, kpl
4
5
3, 5 ja 6
 
Painomenetelmä
Offset
Sanomalehti-offsetrotaatio
Offset-rotaatio
Offset-rotaatio
Rasteritiheys
60 linjaa/cm
40 linjaa/cm
60 linjaa/cm
70 linjaa/cm
Resoluutio
300 dpi
200-300 dpi
220 dpi
350 dpi
Painopaperi
Kansi: Novapress 115g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: UPM Satin 54g/m2 tai vastaava.
Erikoissanoma-lehtipaperi 52 g/m2 tai vastaava.
Vaaleusaste 72.
Erikoissanomalehtipaperi, 48,8 g/m2, 68 vaalea
Kansi: Galerie Art 150 g/m2. Sisäsivut: Galerie Brite 65 g/m2
Sidonta
nidonta
nidonta
nidonta
liimasidonta
Painopaikka
PunaMusta Oy
Kaapelikatu 1
33330 Tampere
Alma Manu Oy
Patamäenkatu 9
33900 Tampere
Alma Manu Oy 
Patamäenkatu 9 
33900 Tampere
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9

80140 Joensuu
     
Lehti
Tivi
Mikrobitti
Arvopaperi
Markkinointi&
Mainonta
Lehden koko
217×280 mm
205×275 mm
205×275 mm
260×370 mm
Painopinta-ala
217×280 mm
205x275 mm
205×275 mm
260×370 mm
Palstat, kpl
4
3
4
5
Painomenetelmä
Offset
Offset
Heatset/Offset
Sanomalehti-offsetrotaatio
Rasteritiheys
78 linjaa/cm
60 linjaa/cm
78 linjaa/cm
40 linjaa/cm
Resoluutio
300 dpi
300 dpi
300 dpi
200 dpi
Painopaperi
Kansi: Galerie Art Gloss 130 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Star Silk 75 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 200g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: MyBrite Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 200 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Galerie Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Erikoissanoma-lehtipaperi 55 g/m2 tai vastaava.
Vaaleusaste 80.
Sidonta
liimasidonta
liimasidonta
liimasidonta
nidonta
Painopaikka
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9 80140 Joensuu
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9 80140 Joensuu
PunaMusta Oy
Kosti Aaltosen tie 9
80140 Joensuu
Alma Manu Oy
Patamäenkatu 9
33900 Tampere
     
Lehti
Mediuutiset
Kauppalehti Fakta
Metallitekniikka
Tekniikan Historia
Lehden koko
280×400 mm
217×280 mm
210×297 mm
217×280 mm
Painopinta-ala
253×368 mm
217×280 mm
210×297 mm
217×280 mm
Palstat, kpl
5
3–4
4
4
Painomenetelmä
Sanomalehti-offsetrotaatio
Heatset Web Offset
Offset
Offset
Rasteritiheys
40 linjaa/cm
78 linjaa/cm
78 linjaa/cm
78 linjaa/cm
Resoluutio
200 dpi
300 dpi
300 dpi
300 dpi
Painopaperi
Erikoissanoma-lehtipaperi 52 g/m2 tai vastaava.
Vaaleusaste 72.
Kansi: Galerie Art Gloss 200 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Nova-press Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 130 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Star Silk 75 g/m2 tai vastaava.
Kansi: Galerie Art Gloss 200 g/m2 tai vastaava. Sisäsivut: Galerie Silk 80 g/m2 tai vastaava.
Sidonta
nidonta
liimasidonta
nidonta
stiftattu
Painopaikka
Alma Manu Oy 
Patamäenkatu 9 
33900 Tampere
ForssaPrint Oy
Esko Aaltosen katu 2
30100 Forssa
ForssaPrint Oy
Esko Aaltosen katu 2
30100 Forssa
ForssaPrint Oy
Esko Aaltosen katu 2
30100 Forssa

______________________________

Monikanavainen etusivu

Aineisto-ohjeet löydät täältä

Digimainonta

Ilmoitusvaraukset ja aineiston toimitus

digimainonta(a)almamedia.fi, puh 010 665 2991.

Display-mainonnan materiaalit tulee toimittaa viimeistään kolme (3) arkipäivää, erikoisratkaisut viisi (5) arkipäivää ja sisältömarkkinoinnin ratkaisut kaksi (2) viikkoa ennen kampanjan alkua.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.
Kohdentamattomista kampanjoista, joissa HTML5-aineisto jaellaan kolmannen osapuolen tagina, ei voida raportoida klikkeihin perustuvaa yleisödataa.

Katso tarkemmat myyntiehdot täältä >>

Alma Talentin tarkennukset myyntiehtoihin

Ilmoita aineiston toimituksen yhteydessä seuraavat tiedot:

  1. mainostajan nimi
  2. kampanja-aika
  3. kohdemedia (palvelu + mainospaikka)
  4. URL-osoite
  5. materiaalin toimittajan yhteystiedot

Huom! Kun lähetät aineistoja sähköpostitse, kirjoita otsikkokenttään mainostavan asiakkaan nimi ja kampanja-aika.

Kampanjan näyttöjen kertyminen

Kampanjan näyttöjen kertymistä seurataan Alma Median käyttämän mainonnanhallintajärjestelmän kautta. Mikäli kampanja alittaa 95 % kampanjan näyttötavoitteesta, kampanjaa joko jatketaan kunnes näytöt täyttyvät tai puuttuvat näytöt hyvitetään asiakkaan seuraavassa kampanjassa.

_______________________________

Mainoskoot, display-mainonta

Mainospaikat 

Koko (pikseleinä) 

Koko (max. kt.) 

Paraati 

980 x 400 px 

80 kt

Panoraama 

980 x 120 px tai 980 x 160 px 

40 kt 

Jättiboksi 

468 x 400 px 

40 kt 

Tuplajättiboksi 

468 x 600 px 

60 kt 

Pidennetty suurtaulu 

160 x 600 px 

40 kt 

Pystyparaati

300 x 600 px

60 kt

Boksi 

300 x 250 px 

40 kt 

Jättibanneri 

728 x 90 px 

30 kt 

Suurtaulu 

140 x 350 px tai 160 x 350 px 

40 kt 

Vain Kauppalehdessä

Mainospaikat 

Koko (pikseleinä) 

Koko (max. kt.) 

Painike (uutiset-osio) 

170 x 250 px 

20 kt 

Painike (pörssi- ja yritykset-osio) 

160 x 200 px 

20 kt 

Painike (toimitilat-osio) 

240 x 200 px 

20 kt 

Megaparaati 

980 x 600 px 

120 kt 

Pörssi-osion räätälöity yläbanneri 

648 x 100 px 

40 kt 

Tiedostomuoto: GIF, JPG, PNG, HTML5 tai kolmannen osapuolen tagi.

Huom! Kohdennetuissa Almascope-kampanjoissa ei voida käyttää tagin takaa tulevaa HTML5-aineistoa. Myöskään kohdentamattomista kampanjoista, joissa aineisto on tagin takaa tuleva HTML5-aineisto, ei saada klikkeihin perustuvaa yleisödataa.

Yleinen ohjeistus videon ja äänen käyttämiseen mainonnassa

Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0,5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, tulee videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus sulkea video.

Videomainonnan osalta suosittelemme käyttämään Alma Median standardoituja videoratkaisuja, joiden toimivuus on testattu. Mikäli videota halutaan käyttää muissa mainosmuodoissa, on toteutus tehtävä erillisten aineisto-ohjeiden mukaisesti.

_______________________________

HTML5-aineistot

Teknologiat

  • Kevyiden kirjastojen käyttäminen aineistoissa on sallittua.
  • jQueryn käyttämistä ei suositella.
  • Suurien fonttitiedostojen lataamista ulkoisesti ei suositella. Fonttitiedostojen koot on laskettava mukaan kilotavurajoihin. Fontin voi lisätä pakettiin vain, jos on siihen soveltuva lisenssi.
  • Jos dataa haetaan ulkoisilta palvelimilta, tulee palvelimen kestää julkaisijan sivuston kävijämäärän aiheuttama kuorma.
  • Aineiston toiminnallisuudessa on huomioitava yhteysvirheet.
  • Aineiston vaikutus suorituskykyyn on huomioitava (CPU-kuormitus maksimissaan noin 20 %).
  • Kaikki ulkoinen data on ladattava https:n kautta.

Vaaditut toiminnallisuudet

  • Kursorin on muututtava klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan linkin.
  • Linkkien tulee aueta uuteen välilehteen.

Tiedostokoot

Ensilataus

  • On pyrittävä mahdollisimman pieneen ensilataukseen. Tämä voidaan toteuttaa optimoimalla kuvia ja tiedostoja sekä lataamalla raskaat tiedostot sivun latautumisen jälkeen.
  • Aineistokoot ja niiden ensilatauksen kilotavurajat löytyvät alta.

Pikselikoko      

Maksimikilotavuraja ensilataukselle

160 x 600 px

100 kb

300 x 250 px

100 kb

468 x 400 px

100 kb

980 x 120 px

100 kb

980 x 400 px

200 kb

1600 x 1200 px (tapetti) 

300 kb

Lazy load/polite load

  • Tarkoittaa tiedostojen lataamista aineistoon vasta, kun sivusto on latautunut.
  • Tätä on käytettävä, jos aineisto ei mahdu kilotavurajoihin. Ensilatauksen on kuitenkin aina mahduttava kilotavurajaan.
  • Vaikka ensilatauksen jälkeen aineistoon voidaan ladata lisää dataa, on kuitenkin vältettävä turhia latauksia.

Linkitykset

  • Linkitykset tulee toteuttaa aineistoon window.open(url, ...) -komennolla tai normaaleina <a>-tageina.
  • Aineiston linkitysosoite on ilmoitettava aineiston toimituksen yhteydessä.
  • Klikkejä ei mahdollisesti saada rekisteröityä kaikissa aineistoissa, esimerkiksi jos klikattavat alueet on luotu dynaamisesti.

Aineistojen toimitus

  • Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet, joilla aineisto ei toimi.
  • HTML5-aineistot tulee toimittaa:

       - zip-tiedostona, joka sisältää kaikki aineiston käyttämät tiedostot. index.html tulee sijaita zip-tiedoston juuressa

       - kolmannen osapuolen täginä

  • Tägin takaa ajettavien HTML5-aineistojen tulee myös noudattaa tätä ohjeistusta.
  • Mainoksen sisältö näytetään iframen sisällä.

Lisätietoja

  • Lisätietoja Alma Talentin verkkomainonnanhallinnasta: digimainonta(a)almamedia.fi
  • IAB:n suosituksia HTML5-aineistoista: http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/standardit-ja-oppaat/html5_ohjeistus_iab_finland.pdf

_______________________________

Cross-device karuselli

Paraati

  • Aineisto: kuvia 5-8, formaattina jpg. 300x300 px tai 600x600 px koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvat numeroituna haluttuun järjestykseen 1.jpg, 2.jpg
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.
  • Demo (deskari ja tabletti): http://www.iltalehti.fi/ilona/?ad=carousel3d

Boksi

  • Aineisto: kuvia 3-8, formaattina jpg. 300x300 px tai 600x600 px koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvat numeroituna haluttuun järjestykseen 1.jpg, 2.jpg
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

Jättiboksi

  • Aineisto: kuvia 3-8, formaattina jpg. 300x300 px tai 600x600 px koossa, kuvien yhteenlaskettu kt-raja: 300kt
  • Kuvat numeroituna haluttuun järjestykseen 1.jpg, 2.jpg
  • Jokaisella kuvalla voi olla oma linkitysosoite, linkkien ilmoittaminen 1.jpg = http://www.sivusto.fi jne.

_______________________________

Videomainonta

Videoparaati

Kun Alma Media tekee videon teknisen toteutuksen ja hostaa videon

  • Alma tarjoaa videon asiakkaalle avaimet käteen -toteutuksena. Pakettiin kuuluu videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.
  • Videoparaati koostuu seuraavista osista:
    • Taustakuva
    • Aloituskuva, jota klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon
    • Video
    • Videon jälkeinen kuva (ei pakollinen, mutta erittäin suositeltava)
  • Video on sijoitettu paraatin oikeaan laitaan. Kts. muoto
  • Kampanjaraportille saadaan tiedot videon käytöstä (play, pause, ended)
  • Videoparaatiin saa halutessaan impressioseurannan, klikkiseurannan ja huomioarvotutkimuksen
  • Taustakuva ja videon jälkeinen kuva voidaan linkittää eri osoitteisiin
  • Esimerkki nähtävissä Iltalehdessä. 

Tekniset tiedot

  • Videoparaatin mitat: 980 x 400 px
    • Kuvat JPEG, GIF tai PNG:
    • Taustakuva 980 x 400 px
    • Aloituskuva 640 x 360 px (Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan)
    • Videon jälkeinen kuva 640 x 360 px
    • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videoksi käyvät lähes kaikki sähköisessä muodossa ja / tai ladattavissa olevat videot (ei kuitenkaan Youtube-linkit). Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Video

  • Koko: 640 x 360 px
  • MP4, maks. 3 MB, maks. 1 min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Tarvittaessa käännämme videon oikeaan muotoon

Toimitettavat aineistot

  • Mainostaja toimittaa videon, taustakuvan, videotilakuvan ja tiedon halutaanko taustakuva klikattavaksi ( + kohde-URL)
  • Alma Talent tarjoaa videon hostauspalvelun videoparaatia varten.

Yleiset toimivuudet

  • Videosta ei saada klikattavaa, taustakuvasta ja videon jälkeisestä kuvasta voidaan sen sijaan linkittää eri osoitteisiin
  • Videosoittimen painikkeiden ulkonäössä on selainkohtaisia erityispiirteitä

Videoparaati

Kun asiakas tekee videoparaatin teknisen toteutuksen ja hostaa videon

  • Mainoksen aineiston pitää sijaita kuorman kestävällä palvelimella
  • Videotiedostossa pitää olla moov-osa tiedoston alussa (progressive download)
  • Mikäli videossa on käytössä auto-play, täytyy videon käynnistyä ilman ääntä. Huomioi polite load videon lataamisessa.
  • Videoparaatin mitat: 980 x 400 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • MP4, maks. 3 MB, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Mikäli aineisto ei toimi jollain tietyllä selaimella tai käyttöjärjestelmällä, on tästä informoitava varausta tehtäessä

Videomegaparaati

Kun Alma tekee videon teknisen toteutuksen ja hostaa videon

Alma tarjoaa videomegaparaatin asiakkaalle avaimet käteen -toteutuksena. Pakettiin kuuluu videon hostaus, mainoksen tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon

  • Videomegaparaati koostuu seuraavista osista:
    • Taustakuva
    • Aloituskuva, jota klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon
    • Video
    • Videon jälkeinen kuva (ei pakollinen, mutta erittäin suositeltava)
  • Video on sijoitettu megaparaatin keskelle. Kts. muoto.
  • Kampanjaraportissa näkyvät tiedot videon käytöstä (play, pause, ended)
  • Videomegaparaatiin saa halutessaan impressioseurannan, klikkiseurannan ja huomioarvotutkimuksen
  • Taustakuva ja videon jälkeinen kuva voidaan linkittää eri osoitteisiin

Tekniset tiedot

  • Videomegaparaatin mitat: 980 x 600 px
  • Kuvat - JPEG, GIF tai PNG:
  • Taustakuva 980 x 600 px
  • Aloituskuva 640 x 360 px (Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan)
  • Videon jälkeinen kuva 640 x 360 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videoksi käyvät lähes kaikki sähköisessä muodossa ja/tai ladattavissa olevat videot (ei kuitenkaan youtube-linkki). Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Video

  • Koko: 640 x 360 px
  • MP4, maks. 3Mb, maks. 1 min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Tarvittaessa käännämme videon oikeaan muotoon

Toimitettavat aineistot

  • Kuvat, video sekä linkitysosoite/-osoitteet lähetetään osoitteeseen digimainonta@almamedia.fi
  • Alma tarjoaa videon hostauspalvelun videomegaparaatia varten.

Yleiset toimivuudet

  • Videosta ei saada klikattavaa, taustakuvasta ja videon jälkeisestä kuvasta voidaan sen sijaan linkittää eri osoitteisiin
  • Videosoittimen painikkeiden ulkonäössä on selainkohtaisia erityispiirteitä

Videomegaparaati

Kun asiakas tekee teknisen toteutuksen ja hostaa videon

  • Mainoksen aineiston pitää sijaita kuorman kestävällä palvelimella
  • Videotiedostossa pitää olla moov-osa tiedoston alussa (progressive download)
  • Mikäli videossa on käytössä auto-play, täytyy videon käynnistyä ilman ääntä. Huomioi polite load videon lataamisessa.
  • Videoparaatin mitat: 980 x 600 px
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 120 kt
  • MP4, maks. 3 MB, maks. 1 min, videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Mikäli aineisto ei toimi jollain tietyllä selaimella tai käyttöjärjestelmällä on tästä informoitava varausta tehtäessä

Instream-videomainos

Video

  • Formaatti: mp4
  • Codec: H.264
  • Resoluutio: 640 x 360 px
  • Bitrate: 2000 kbit/s
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: maks. 20 sek

Audio

  • Codec: AAC-LC
  • Channels: Stereo
  • Data rate: 160 kbit/s
  • Sample rate: 48 kHz
  • Kohdesivun URL toimitettava

Ohjeet 3. osapuolen tagi-videoille:

Video

  • Formaatti: mp4
  • Codec: H.264
  • Resoluutio: 640 x 360 px
  • Bitrate: 750 kbit/s
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: maks. 20 sek.
  • Moov-osa tiedoston alkuun
  • (Fast Start / Progressive download)

Audio

  • Codec: AAC-LC
  • Channels: Stereo
  • Data rate: 128 kbit/s
  • Sample rate: 48 kHz

Artikkelivideo

  • MP4-tiedosto tai VAST2 ja VPAID yhteensopiva tagi
  • Resoluutio: max. 1920 x1080 px – min. 640 x 360 px
  • Suurin sallittu tiedostokoko: 200 MB
  • Kolmannen osapuolen tagina toimitetuissa videoissa maksimikoko on 5 MB
  • Videoformaatit: mov, flv, mpeg4, mp4, avi, jne.
  • Pituus: maks. 30 sekuntia
  • Kuvasuhde: 16:9 (4:3 ei ole mahdollinen)
  • Koodekit: Kaikki videokoodekkiformaatit, paitsi: ProRes 4444, HDV 720p60, Go2 Meeting 3 & 4, ER AAC LD, REDCODE
  • Ääni: on

Muista klikkiosoite!

_______________________________

Mainospaikkakohtaiset tekniset tiedot

Dominanssi = paraatipaikka + pidennetty suurtaulu + tuplajättiboksi

Tapetti

Tapetti, yleiset aineisto-ohjeet

  • Tapetti koostuu seuraavista elementeistä: tapettiaineisto, paraatiaineisto sekä kohdeurl
  • Klikattavan tapetin tulisi sisältää kehote, joka ohjaa käyttäjää klikkaamaan
  • Mainoksen ydinviesti tai kehote tulee sijoittaa paraatin yhteyteen
  • Tapettiaineiston koko on 1600 x 1200 px
  • Paraatialueen koko on 980 x 400 px
  • Tapetin toteutuksen tulee olla hillitty ja se on hyväksytettävä Alma Talentin toimesta viimeistään viisi (5) päivää ennen kampanjan alkua. Alma Talentilla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen.
  • Dynaaminen tapetti pysyy koko ajan näkyvissä, kun sivua skrollataan alaspäin.
  • Tapetti on myös mahdollista saada paraatin ympärille kiinnitetyksi, jolloin sivua alaspäin selattaessa tapetti skrollautuu piiloon.
  • Taustavärin lisääminen tapetin ympärille on mahdollista, ilmoita aineistoviestissä taustavärin hex-koodi (esim. #ffffff)
MainosmuotoTapettiParaati
Koko (pikseleinä)
1600x1200 px
980x400 px
Koko (max. kt)
300 kt
80 kt
TiedostomuotoGIF, JPG, PNG, HTML5-zip tai kolmannen osapuolen tagiGIF, JPG, PNG, HTML5-zip tai kolmannen osapuolen tagi

 

Tapetti, Kauppalehden aineisto-ohjeet

  • Tapetin koko on 1600 x 1200 px
  • Etusivulla ja uutisosioissa tapettia näkyy sisällön molemmilla puolilla 215 pikseliä // 10.10.2018 tai sen jälkeen jälkeen alkavissa kampanjoissa 200 pikseliä.
  • Sivuston muissa osioissa (esim. pörssi) tapettia näkyy sisällön molemmilla puolilla 302 pikseliä -> ROS-kampanjoihin, jotka näkyvät läpi Kauppalehti.fi-sivuston, tulee toimittaa tapetista molemmat versiot // 10.10.2018 tai sen jälkeen alkavissa kampanjoissa tätä ohjeistusta ei tarvitse huomioida.

Tapetti, Arvopaperin aineisto-ohjeet

  • Tapetin koko on 1600 x 1200 px
  • Tapettia näkyy sisällön molemmilla puolilla 215 pikseliä
  • Paraatille varattu tila alkaa 350 pikseliä yläreunasta

Tapetti, Uuden Suomen aineisto-ohjeet

  • Tapettiaineiston koko on 1600 x 1200 px
  • Tapettia näkyy uutissisällön molemmilla puolilla 310 pikseliä
  • Paraatille varattu tila alkaa 352 pikseliä yläreunasta

Videoparaati + tapetin aineisto-ohjeet

  • Aineistoista videota voi olla sekä tapetti- että paraatiaineisto tai pelkkä paraatiaineisto, jolloin tapettiaineistona on staattinen kuva
  • Tapettiaineiston/-videon koko:
    • 1600 x 1200 px (koko tapettialue)
    • Videon koko max 20 mb, suositeltu pituus 10-30 sek.
    • Video asetetaan luuppaamaan, joten video suositellaan editoitavaksi siten, että se toimii luuppina
    • Aineistoon voidaan laittaa pause/play –painike, jolloin käyttäjä voi pysäyttää tai käynnistää videon uudelleen
  • Paraatiaineiston koko:
    • 980 x 400 px (paraatialue)
    • Videotapetin päälle on mahdollista asettaa graafisia elementtejä *.png-muodossa (esim. logo tai tekstiä) jolloin video näkyy grafiikoiden alta

 

MainosmuotoTapettiParaati
Koko (pikseleinä)1600 x 1200 px
980 x 400 px
(Mahdollisen) kuva aineiston koko (max. kt.)300 kt
80 kt
(Mahdollisen) kuva-aineiston tiedostomuotoGIF, JPG, PNGGIF, JPG, PNG
Videon suositeltu pituus10-30 sek. 10-30 sek.
Videon koko (max. mb)20 mb20 mb
Videon tiedostomuoto.mp4, .mov tai avi.mp4, .mov tai avi

 

Keskustelun haltuunotto

Keskustelun haltuunotto sisältää kolme osaa:

  1. Panoraama: 980 x 120 px, max. 40 kt.
  2. Pidennetty suurtaulu: 160 x 600 px, max. 40 kt.
  3. Tekstilinkki: Yhden rivin lause + osoite (johon linkistä halutaan ohjata)

Käytettävissä oleva koko on palstan leveys, johon mahtuu noin sata kirjainmerkkiä (välilyönnit mukaan laskettuna)

___________________________

Uutiskirje

Boksi 300 x 300 px. Vain staattinen jpg tai gif (3. osapuolen tagi ei käy), maks. 40 kt.

___________________________

Studio

Studio-artikkeleiden kuvat tulee olla JPG-muodossa. Kysy tarkemmat aineisto-ohjeet yhteyshenkilöltäsi tai Alma Talentin mediamyynnistä: myynnintuki.almatalent@almamedia.fi.

Blogit

Kysy tarkemmat aineisto-ohjeet yhteyshenkilöltäsi tai Alma Talentin mediamyynnistä: myynnintuki.almatalent@almamedia.fi.

___________________________

Tablettimainonta

Interstitiaali

Tabletin interstitiaali on kokosivun mainosmuoto, joka näkyy Kauppalehden ja Option näköislehtien sivujen välissä

  • Koko: pysty 1536 x 2008 px, vaaka 2048 x 1496 px (retina), kuvien yhteenlaskettu maksimikoko on 5 MB
  • Tablettiin tarvitaan sekä pysty- että vaakamainosaineisto
  • Tiedostomuoto: png-kuva tai hyvälaatuinen jpg-kuva

Rich Media -interstitiaali

Katso HTML5 aineisto-ohje tästä

Rich Media -mainoksista tulee toimittaa myös staattinen versio. Huomaa myös tarkistaa Rich Media -mainosten aineisto-ohjeet iOS- ja Android-sovelluksiin.

___________________________

Monikanavainen etusivu

Aineisto-ohjeet löydät täältä


 

Mobiilimainonta

Ilmoitusvaraukset ja aineiston toimitus

digimainonta(a)almamedia.fi, puh 010 665 2991.

Mobiiliaineistot on toimitettava viimeistään kolme (3) arkipäivää ja erikoisratkaisut viisi (5) arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Katso tarkemmat myyntiehdot täältä >>

Ilmoita aineiston toimituksen yhteydessä seuraavat tiedot:

  1. mainostajan nimi
  2. kampanja-aika
  3. kohdemedia (palvelu + mainospaikka)
  4. www-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan.

Huom! Kun lähetät aineistoja sähköpostitse, kirjoita otsikkokenttään mainostavan asiakkaan nimi ja kampanja-aika.

Kampanjan näyttöjen kertyminen

Kampanjan näyttöjen kertymistä seurataan Alman käyttämän mainonnanhallintajärjestelmän kautta. Mikäli kampanja alittaa 95 % kampanjan näyttötavoitteesta, kampanjaa joko jatketaan kunnes näytöt täyttyvät tai puuttuvat näytöt hyvitetään asiakkaan seuraavassa kampanjassa.

_______________________________

Mobiiliparaati

Mobiiliparaati käy kaikille kolmelle mobiilin mainospaikalle: ykkös-, kakkos- ja kolmospaikalle

  • Ykköspaikka: ennen uutissisältöä
  • Kakkospaikka: 3. uutisen jälkeen uutisvirrassa
  • Kolmospaikka: 9. uutisen jälkeen uutisvirrassa (vain kauppalehti.fi)

Aineisto-ohjeet

  • Mainoksen koko: 600 x 600 pikseliä (3. osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä)
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF, kolmannen osapuolen tagi, max 60 kt.
  • Mainokseen voidaan asettaa jokin seuraavista ominaisuuksista asiakkaan toiveesta:
    • linkki www- tai mobiilisivuille
    • linkki videoon
    • linkki sovelluskauppaan
    • linkki puhelinsoittoon (ei toimi Windows puhelimissa)
    • linkki yhteystiedon tallentamiseen
    • linkki tekstiviestin lähettämiseen
    • linkki passbook-kuponkiin (click-to-calender, click-to-call, click-to-sms, click-to-video, click-to-appstore, click-to-contact, online-video)

_______________________________

Rich Media

Mobiilin Rich Media -ratkaisut näkyvät iOS- ja Android-puhelimissa sekä osassa Windows-puhelimia.  Mainokset kohdennetaan niin, että ne näkyvät vain laitteilla, joilla ne toimivat oikein.

Katso esimerkkitoteutuksia täältä >>

Mobiilin Rich Media -ratkaisujen aineisto-ohjeet

Swipe-kuutio

  • Pyörivä kuutio jossa voi olla 3-5 sivua
  • Kuutio pyörähtää kerran automaattisesti, jonka jälkeen käyttäjä pyörittää kuutiota pyyhkäisemällä
  • Kuution sivuilla voi olla linkki, click-to-call, click-to-calendar, click-to-apple-store, click-to-play-store
  • Mainoksen voi tehdä myös tavallisena pyyhkäisymainoksena, jolloin mainos ei pyöri vaan liukuu sivulta toiselle

Aineisto-ohjeet

  • Mainoksen koko: 300 x 300 pikseliä (myös 3. osapuolen tagin kautta tulevien aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä)
  • Kuution kuvat toimitetaan sprite-kuvana. 300x900 (3 kuvaa), 300x1200 (4 kuvaa), 300x1500 (5 kuvaa)
  • Maksimikoko: 120 kt
  • Formaatti: JPEG, PNG
  • Linkit: jokaisella kuvalla voi olla oma linkkinsä, tai kaikki kuvat voivat osoittaa samaan osoitteeseen
  • Alma Media toteuttaa mainoksen ilman erillisiä tuotantokustannuksia mainostajan toimittamien materiaalien pohjalta

Videoparaati

  • Videoparaatissa osa bannerista on varattu videolle. Osassa banneria voi olla tekstiä ja linkitys
  • Video käynnistyy käyttäjän klikatessa videota

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: yksi kuva 600 x 600 pikseliä, jossa 600 x 338 pikselin tila videolle
  • Tiedostomuoto: JPEG, GIF tai PNG
  • Taustakuva videoon samankokoisena kuin videolle varattu tila
  • Videomateriaali: MP4 (Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640x360
  • Koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuutti
  • Videon ensimmäinen ruutu ei saa olla musta

Store Locator

  • Mainosta klikkaamalla aukeaa karttanäkymä,  joka näyttää esimerkiksi mainostajan lähimmän toimipisteen sijainnin käyttäjälle

Aineisto-ohjeet

  • Kuvamateriaali: 600 x 600 pikseliä, kuvan maksimikoko on 60 kt
  • Formaatti: PNG, JPEG, GIF
  • Mainostajan tulee toimittaa toimipisteiden nimi- ja osoitetiedot Excel-tiedostona
  • Mainostajan logo voidaan asettaa sekä kartan yläosaan että kartassa sijaitsevien toimipisteiden kohdille
  • Kartassa olevien elementtien värejä voidaan myös muokata

Ohjeet toimipisteiden listaamiselle:

  • Toimipisteiden tiedot tulee olla täytettynä Excel-muodossa esimerkkitiedostoon
  • Pakolliset tiedot: toimipisteen nimi, osoite, postinumero, kaupunki
  • Valinnaiset tiedot: latitude ja longitude -koordinaatit, puhelinnumero, sähköpostiosoite, www-sivu
  • Custom-kohtiin voi lisätä vapaasti tietoa, esim. aukioloajat, tarjous tai muu lisätieto
  • Excel-tiedoston mallin voi ladata tästä linkistä

Kalenterimainos

  • Mainosta klikkaamalla aukeaa kalenterimuistutus, jonka käyttäjä voi tallentaa puhelimensa kalenteriin

Aineisto-ohjeet

  • Aineisto: 600 x 600 pikseliä (3. osapuolen tagin kautta tuleviin aineistojen tulee olla 300 x 300 pikseliä), kuvan koko maksimissaan 60 kt
  • Formaatti: JPG, PNG tai GIF

Mainostaja toimittaa aineiston, johon kalenterimuistutus tulee (kts. mobiiliparaati tai swipekuutio) sekä tiedot kalenterimuistutukseen:

  • Otsikko
  • Tekstisisältö
  • Tapahtuman alkamis- ja loppumisajankohta
  • Muistutuksen ajankohta esim. puoli tuntia ennen tapahtuman alkua

Raaputuspinta

  • Mainos, jossa käyttäjä voi raaputtaa tai pyyhkiä bannerin pintaa
  • Pinta voi olla esim. sadetta, jäätä, likaa, arpapintaa jne. Alta paljastuu mainos, joka voi olla klikattava

Aineisto-ohjeet

  • Aineisto: kaksi kuvaa koossa 600 x 600 pikseliä. Toinen kuva raaputettava pinta ja toinen alta paljastuva kuva
  • Tiedostomuoto: PNG, JPEG tai GIF
  • Raaputettavassa tai pyyhittävässä pinnassa tulisi olla selkeä kehote pyyhkimään
  • Linkit: kohde, johon käyttäjä ohjataan mainosta klikatessaan

Interscroller

  • Video/äänitiedoston koko 10 mb
  • Videon pituus max 30 s., suositus 15 s.
  • Kuvan/videon koko 768 x 1230 px
  • Kuvan/videon päälle voi myös asettaa läpinäkyviä *.png tiedostoja joiden grafiikka näkyy kuvan/videon päällä.