Stockmann tavoitti suomalaiset mainostamalla Hulluja Päiviä digikanavissa

Näyttävät kampanjaratkaisut Alma Median kanavissa takasivat laajan kohderyhmän tavoittamisen

Hullut Päivät on Stockmannin kahdesti vuodessa toistuva kampanja jonka aikana riehakas karnevaalitunnelma valtaa niin tavaratalot kuin verkkokaupankin, ja valikoituja tuotteita myydään roimasti normaalia edullisemmilla hinnoilla.

Huhtikuun 2017 kampanjassa päädyttiin panostamaan näyttäviin digitaalisiin mainosratkaisuihin Alma Median kanavissa. Kampanja täytti sille asetetut tavoitteet niin myynnin kuin kävijämäärien kasvunkin osalta, ja kokonaisuutena toteutus kirvoitti mainostajalta ylistäviä kommentteja.

Tavoitteet ja kohderyhmä

Hullut Päivät eroaa paljon Stockmannin muusta markkinoinnista, minkä ansiosta kampanjan mediavalinnoissa suositaan myös tavanomaista rohkeampia toteutuksia.

Huhtikuussa 2017 kampanjan kohderyhmänä olivat kaikki suomalaiset vauvasta vaariin. Hullujen Päivien verkkokaupan ansiosta shoppailunnälkäiset haluttiin tavoittaa myös Stockmannin tavaratalopaikkakuntien ulkopuolella.

Hulluja Päiviä edeltävän kaksipäiväisen teaser-markkinoinnin vaiheen tavoitteena oli saattaa jokaisen suomalaisen tietoisuuteen että Hullut Päivät ovat alkamassa.

Ratkaisu

stockmann_case_HP_570x370px

Kampanjaratkaisuksi valikoituivat Iltalehden ja Kauppalehden digikanavat. Desktopissa toteutettiin paraati + tapetti- ja mobiilissa paraatikampanjat. Osa Iltalehden diginäkyvyydestä ajettiin geokohdennettuna Stockmannin tavaratalopaikkakunnille, ja lisäksi Iltalehdessä ajettiin myös teaser-mainontaa Hulluja Päiviä edeltävänä viikonloppuna.

Alma Median kanavissa ajettiin myös ohjelmallisesti ostettua mainontaa, jossa kampanjaviestejä optimoitiin kohdeyleisöjen mukaan.

Tulokset

Alma Median kanavissa ajettujen kampanjatoteutusten kautta Hullujen Päivien kokonaiskävijämäärä sekä myynti kasvoivat merkittävästi. Erityisesti Hullujen Päivien verkkokaupalle asetettujen korkeiden myyntitavoitteiden saavuttaminen oli kampanjalta upea suoritus.

Kampanjan kautta havaittiin selkeästi myös mobiilin merkitys kuluttajille. Suuri osa käynneistä kampanjasivustolle tehtiin mobiililaitteilla, kun taas varsinaiset ostot jakaantuivat muihin kanaviin. Tämä tukee ajatusta siitä, että mobiililaitteita käytetään usein kataloginomaisesti tuotteiden selailuun, siinä missä ostot tehdään desktop-laitteella tai tavaratalossa asioimalla.

Olemme erittäin tyytyväisiä sujuvaan ja joustavaan yhteistyöhön Alma Median kanssa. Yhteyshenkilömme Daniel Hyltonin kanssa on aina mukava työskennellä. Saamme uusiksi kampanjatoteutuksiksi kerta toisensa jälkeen loistavia ehdotuksia, joista valitsemme parhaiten omiin tavoitteisiimme sopivat.

– Eerika Tikka, Reach Manager Stockmann Oyj

stockmann_case_HP_Eerika_Tikka_570x370