Autoilu_header_1500x370

Puhutaanko tulevaisuudessa autoilusta vai liikkumisesta?

Omistaako suomalainen tulevaisuudessa autoa, vai ostetaanko liikkuminen palveluina?

 

Miten tuotetaan tulevaisuuden autoilun vaatima energia?

Miltä näyttää liikkumisen tulevaisuus?

Liikkuminen elää suurinta muutosta sitten auton keksimisen. Uudet teknologiat, innovaatiot ja yllättävät toimijat mullistavat autoalaa, ja  vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien määrä kasvaa koko ajan.

Medioidemme ja palveluidemme kautta haluamme olla aktiivisesti mukana selvittämässä mihin suuntaan liikkuminen on muuttumassa ja miten tästä muutoksesta voi syntyä hyvää meille kaikille: ihmisille, yrityksille ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle.

Vaikuttajaseminaari 18.1.2018

Vaikuttajaseminaari 18.1.2018

Tule mukaan keskustelemaan liikkumisen tulevaisuudesta!

Alma kerää Suomen mielenkiintoisimmat autoalan ja liikkumisen kehitykseen vaikuttavat toimijat Finlandia-taloon 18.1.2018 keskustelemaan liikkumisen tulevaisuuden monista kulmista. Tilaisuudessa puhujina ovat mm. liikenneministeri Anne Berner, toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat, projektijohtaja Sonja Heikkilä, OP ja toimitusjohtaja Jonas Geust, Rightware.

Live-stream IL-TV:ssä

Jos et pääse paikalle, voit seurata tapahtumaa livenä IL-TV:n kautta. Puhujille ja panelisteille voi esittää kysymyksiä ennen tapahtumaa tai sitä ennen. Lähetä oma kysymyksesi.

Ilmoittaudu mukaan!*

*Tapahtuma on kutsuvierastilaisuus autoalan ammattilaisille. Mikäli et ole saanut kutsua, ole yhteydessä alma.markkinointi@almamedia.fi

 

Iltalehti_logo_570x270
kl_logo_570x270_2
Autotalli_570x270_
vuoden auto  2018_cmyk (002)

Yhteistyökumppanit

Gasum_logo_CMYK_sininen_blue_JPEG

Tapahtuman ohjelma

Ohjelma

Liikkumisen tulevaisuus -vaikuttajaseminaari

Aika: 18.1.2018 klo 11.00-17.00
Paikka: Finlandia-talo

 

11.00Lounas ja verkostoituminen
12.00Tervetuliaissanat
Toimitusjohtaja Kai Telanne, Alma Media
12.15Toimialan tunnusluvut ja tulevaisuuden näkymät
Liikenne ja viestintäministeri Anne Berner
Tero Kallio, Autotuojat
13.00Paneeli: Megatrendinä liikkuvuus - tulevaisuuden kulku-/liikkumispalvelut
Alustus: Hankejohtaja Sonja Heikkilä, OP
Panelistit:
Tomi Orava, Arita
Sonja Heikkilä, OP
Petteri Pihlas, LeasePlan
Jukka Metsälä, Gasum
14.00Paneeli: Autoilun äly ja teknologia - älyautoilu ja autoalan teknologiaratkaisut
Alustus: Toimitusjohtaja Jonas Geust, Rightware
Panelistit:
Matti Kutila, VTT
Jonas Geust, Rightware
Jyrki Kaistinen, Liikenneturva
Jyri Kylä-Kaila, Valmet Automotive
15.00Vuoden Auto -julkistus ja palkintojenjako
17.00Tilaisuus päättyy

 

Ilmoittaudu mukaan

 

Puhujat

Puhujat

Täällä voit tutustua tapahtuman puhujiin

Puhuja-esittelyjä lisätään sitä mukaa, kun puhujia vahvistuu.

Anne Berner_170x170
Anne Berner, liikenne- ja viestintäministeri
Anne  Berner on yritysjohtaja ja hallitusammattilainen sekä Juha Sipilän hallituksen liikenne- ja viestintäministeri. Berner valittiin kansanedustajaksi vuoden 2015 eduskuntavaaleissa keskustan sitoutumattomana ehdokkaana Uudenmaan vaalipiiristä.
Matti_Kutila_170x170
Matti Kutila, projektipäällikkö, VTT
Matti Kutilan erikoisalaa on automaattisiin ajoneuvoihin liittyvä teknologia. Hän toiminut projektipäällikkönä ja koordinaattorina erilaisista kansainvälisissä älykkääseen liikenteeseen ja ajoneuvoihin liittyvissä hankkeissa viimeisen 12 vuoden ajan ja sitä ennen 6 vuotta optisen anturitekniikan kehittäjänä. Hän on ollut mukana n. 30 tieteellisessä artikkelissa sekä keksijänä kolmessa robottiautoiluun liittyvässä patenttihakemuksessa.
Jonas_Geust
Jonas Geust, toimitusjohtaja, Rightware
Jonas "Jocke" Geust oli Rightwaren hallituksen jäsenenä vuosina 2010 - 2012 ja aloitti toimitusjohtajana tammikuussa 2013. Jonas aloitti uransa Nokialla, jossa hän vietti 15 vuotta eri yksiköiden johtotehtävissä. Ennen siirtymistään Rightwareen, hän toimi Havainne Oy:n yhteistyökumppanina ja toimitusjohtajana.
Petteri_Pihlas_170x170
Petteri Pihlas, Managing Director, LeasePlan
LeasePlan on maailman johtava autoleasingyhtiö. Sen kannassa on 1,7 miljoonaa autoa 32 maassa. Suomessa LeasePlanilla on 22 500 autoa 600 asiakasyrityksessä. Yrityksen toimitusjohtaja Petteri Pihlas seuraa aitiopaikalta autoalan kehitystä yhdessä sen keskeisistä toimijoista.
Tomi_Orava_170x170
Tomi Orava, Managing Director, Partner, Arita
Arita on yksityinen autoliikeketju, joka toimii Etelä-Karjalassa, Keski-uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2017 ketju myy 3500 uutta ja 3500 käytettyä autoa itse ja kumppaniemme kanssa. Tomilla on ollut etuoikeus työskennellä autoilun eturivissä jo 20 vuotta maailman parhaiden autobrändien kanssa. Avoimuus, rohkeus,  ennakkoluulottomuus ja verkostoituminen kuvaa parhaiten tapaamme toimia.
Metsälä_Jukka_170x170
Jukka Metsälä, 
biokaasuliiketoiminnan johtaja, Gasum
Jukka vastaa Pohjoismaiden suurimman biokaasutoimijan Gasumin biokaasuliiketoiminnasta ja on yhtiön johtoryhmän jäsen. Biokaasuliiketoimintaan kuuluu biohajoavien jätteiden käsittelypalvelut, uusiutuvan energian myynti sekä kaasun liikennemarkkinan kehittäminen Pohjoismaissa. Jukan intohimoja ovat uuden liiketoiminnan kehittäminen sekä kestävien ratkaisuiden mahdollistaminen niin yrityksille, kaupungeille kuin kuluttajillekin.

 

Sonja_Heikkilä_170x170

Sonja Heikkilä, hankejohtaja, Liikkuminen, OP
Sonja Heikkilä on yksi MaaS (Liikkuminen palveluna) -vision alullepanijoista. Heikkilä kehitti MaaS-konseptia diplomityössään, mikä johti valtavaan kansainväliseen huomioon konseptia kohtaan. Tämän johdosta Sonja on kysytty puhuja Suomessa ja ulkomailla. Vuonna 2014 Sonja valittiin yhdeksi maailman sadasta tärkeimmästä ajattelijasta. Sonja toimii OP Ryhmässä uusien liikkumisen palveluiden hankejohtajana.


Jyrki_Kaistinen_170x170

Jyrki Kaistinen, suunnittelija, Liikenneturva
Jyrki Kaistinen on koulutukseltaan psykologi. Hän on tutkinut liikennekäyttäytymistä 30 vuotta, aikaisemmin Helsingin yliopistossa ja nykyään Liikenneturvassa.

Tero Kallio_170x170

Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat ja -teollisuus ry
Autotuojat ja -teollisuus yhdistyksen jäseniä ovat valmistajan valtuummat autojen maahantuojat ja kotimaiset autonvalmistajat. Autotuojat ja -teollisuus on Euroopan autonvalmistajajärjestö ACEA:n ja globaalin järjestön OICA:n jäsen. Yhdistys edustaa paitsi kotimaista autoalaa, on myös globaalin autoteollisuuden ääni Suomessa. 

Jyri Kylä-Kaila_170x170

Jyrki Kylä-Kaila, Sähköliiketoiminnan johtaja, Valmet Automotive

IL Vuoden Auto 2018

IL Vuoden Auto 2018 Suomessa

IL Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailu käynnistyy joulukuussa. Ammattitoimittajista valittu asiantuntijaraati valitsee voittajat seitsemässä eri sarjassa. Kuusi sarjaa perustuu autojen kokoluokkiin, yksi sarja on kaasuautoluokka. IL Vuoden Auto -ehdokkaina kuudessa sarjassa ovat mukana vuonna 2017 myyntiin tulleet uudet automallit, kaasuautoluokassa ovat mukana kaikki Suomessa myytävät kaasuautot.

Lukijaäänestys

Keskeinen osa IL Vuoden Auto –kilpailua on lukijaäänestys, jossa lukijat valitsevat oman suosikkinsa Vuoden Autoksi. Yksi 39 autouutuudesta äänestetään lukijoiden Vuoden Autoksi. Lisäksi lukijat äänestävät erikseen Vuoden kaasuauton. Lukijat voivat äänestää omaa suosikkiaan 11.12.2017 – 1.1.2018 välisenä aikana osoitteessa http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201712052200582596_oa.shtml 

Molemmissa kilpasarjoissa (yleissarja ja kaasuautosarja) äänestäneiden kesken arvotaan lukijapalkinto: matka kahdelle Alppihiihdon maailmancupin finaaleihin Ruotsin Åreen 16.-18.3.2018!

IL Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailun yhteistyökumppanina on Gasum. IL Vuoden Auto Suomessa -kilpailu järjestetään viidennen kerran ja huipentuu voittajien julkistukseen ja palkintojen jakoon Liikkumisen tulevaisuus -seminaarissa Finlandia-talolla 18.1.2018.

Yhteistyössä

 

Gasum_logo_CMYK_sininen_blue_JPEG

Lisää aiheesta

Miltä näyttää liikkumisen tulevaisuus?

Alma Autoilu

Artikkelit

Autoilun_tulevaisuus_Kutila_thumbnail

Kuinka kauan auton rattiin tarvitaan ihminen?

Robottiautot kurvailevat liikenteessä jo muutaman vuoden kuluttua. Suomen lumiset olot tai lainsäädäntö eivät estä niiden yleistymistä, mutta muutamia eettisiä kysymyksiä on vielä ratkottava.

Trendit
sahkoautoeiteeautuaaksi-270x203

Sähköauto ei tee autuaaksi – liikenne tarvitsee vaihtoehtoja

Autojen moottoriteknologia kehittyy vauhdilla, ja ympäristöhaittojen vähentämistä haetaan niin uusista polttoaineista kuin teknisistä ratkaisuista. Sähköauto ei ole autoilun ainoa uusi suunta.

Trendit
Sonja Heikkilä ja liikkumisen tulevaisuus_thumbnail

Autoilun vaihtoehdot lisääntyvät – luonto ja kuluttajat kiittävät

Sujuva liikkuminen henkilöautolla ei enää vaadi auton omistamista. Autolla liikkumisen voi ostaa palveluna, jonka ytimessä ovat helppokäyttöisyys ja järkevä hinnoittelu.

Trendit
Autoilussa on meneillään iso murros.

Autoile helposti ilman omaa autoa

Auton arvon aleneminen on kallein omistusautoon liittyvä kuluerä. Silti moni ei halua luopua autoilusta. Murros on kuitenkin jo käynnissä.

Digitaalisuus
Autoilu_header2_1500x370

Koska ensimmäiset itseajavat autot ja bussit ilmestyvät katukuvaan? Entä rekat valtatielle?

Olemmeko valmiita autonomisen liikkumisen synnyttämiin moraalisiin ja turvallisuuskysymyksiin?

Miten AI ja automaatio muuttaa suoraan tai välillisesti autoiluun liittyvää liiketoimintaa?

Alma_Autoilu_Ville_570x270

"Valitsen liikkumisvälineen eri tarpeiden mukaan"

Ville, paljon autoileva yrittäjä

Alma_Autoilu_Mikko2_570x270

"Kuka rakentaa kaiken kattavan liikkumispalvelun?"

Mikko, perheellinen IT-yrittäjä

Alma_Autoilu_Tero_570x270

"Mä oon nähnyt melkein jokaisen puolen autoilusta"

Tero, autoilun monitoimija

Alma_Autoilu_Anssi_570x270

"Tehokas jakaminen on resurssiviisautta"

Anssi, talousjohtaja

Alma_Autoilu_Toni_570x270

"Tärkeintä autossa on hyvä soundi"

Toni, mopoautoilija

Alma_Autoilu_Mikko_570x270

"Tarve liikkua paikasta toiseen ei muutu"

Mikko, jälkimarkkinointipäällikkö